Samtrans inför unik kvalitetsbonus

Ett nytt bonussystem ska utveckla och stärka kvaliteten inom rullstolstaxi, omsorgsresor och skolskjuts i Stockholms län. De åkerier som lever upp till Samtrans kvalitetsmål kommer att premieras ekonomiskt. Samtrans kvalitetsbonus är det första i sitt slag inom branschen och syftar till att uppmuntra och stimulera duktiga förare i en tuff bransch. Under ett år avsätts två miljoner kronor att fördela till de åkerier som når målen. Samtidigt uppmanas åkerierna att använda bonusen som en morot för de förare som varje dag gör ett bra jobb, genom bonusutbetalningar eller positiva aktiviteter som belöning för goda insatser.

-Vi jobbar systematiskt med att utveckla, mäta och följa upp vår verksamhet. Vi ser en kvalitetsbonus som ett incitament för våra åkerier att utveckla och förstärka kvalitén ytterligare, vårt främsta mål är att alla ska sträva efter att uppnå bästa möjliga kvalitet och leverans till våra resenärer, vi kan alltid bli bättre, säger Per Astvald, chef för Partnerskap på Samtrans Omsorgsresor.

Samtrans Omsorgsresor har idag högt betyg i Svensk kollektivtrafiks löpande kvalitetsundersökning, där barometern för Anropsstyrd trafik (ANBARO) mäter resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller sjukresan. Samtrans kvalitetsbonus syftar till att göra resorna bättre och mer punktliga för ännu fler resenärer, men omfattar även skolskjuts och omsorgsresor.

Modellen går ut på att premiera åkerier utifrån de värden som är viktigast för att resenärerna ska känna förtroende för färdtjänsten. Punktlighet, väntetider och bemötandet av förare. Projektet kommer sedan att utvärderas i slutet av året.

-Dessa tre områden är vårt främsta fokus i vårt viktiga samhällsuppdrag, att finnas till för människor som på olika sätt inte har möjlighet att resa med den allmänna kollektivtrafiken och som ska ges möjlighet att delta i samhället på lika villkor. Redan idag finns höga krav på förare som vill arbeta hos Samtrans. Detta handlar om att stimulera ett ännu bättre resultat, avslutar Per Astvald.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.

Idag avslutar Folkhälsomyndigheten uppdrag om självtestning av covid-1931.3.2022 10:37:33 CEST | Pressmeddelande

Under närmare två års tid har Samtrans bistått 13 regioner med provtagningskapacitet, bemannat mer än 230 teststationer utspridda över hela landet, utfört 4 miljoner covid-19-tester och packat 3,6 miljoner provtagningskit. Samtidigt har Samtrans provtagningsverksamhet sysselsatt över 1 000 personer. Idag avslutas uppdraget från Folkhälsomyndigheten om nationell storskalig testning. Samtrans har fortsatt beredskapskapacitet redo att sätta in vid samhällets utmaningar och behov.

Göteborgs buss ska köra Flexlinjen- med hundra procent elfordon24.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen har på uppdrag av Göteborgs Stad och Mölndals stad genomfört upphandling av flexlinjetrafiken. Nu står det klart att det blir Göteborgs buss som tilldelas uppdraget på Hisingen och Angered i Göteborgs Stad med trafikstart i juni 2023. Nytt för avtalet är att trafiken kommer att köras med hundra procent elfordon.