Samtrans inleder samarbete med Bring under Black Friday och julhandeln

Snart startar den mest intensiva e-handelsperioden under året. Under Black Friday och julhandeln förväntas höga paketvolymer och ett ökat leveransbehov. För att möta den stora efterfrågan av leveranser inleder nu Samtrans Omsorgsresor ett samarbete med Bring för att bistå med kapacitet under tider då Samtrans inte har fasta ordinarie köruppdrag.

Samtrans inleder samarbete med Bring under Black Friday och julhandeln

- Vi är glada över att vi har möjlighet att som komplement till vårt ordinarie samhällsuppdrag bistå Bring med kapacitet och bemanning för att säkra kvalitén på leveranserna under denna intensiva period, säger Eric Steijer Marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

På morgonen och eftermiddagen utför Samtrans ordinarie uppdrag som skolskjuts och färdtjänst. Däremellan kommer ca 25 Samtransförare att köra paketleveranser på uppdrag av Bring. Samarbetet kommer att pågå under den mest intensiva perioden fram till 15 januari.

- Inför Black Friday och jul har vi tagit till flera olika åtgärder för att kunna hantera ökade paketvolymer. Samtrans har som allra mest att göra på morgonen och eftermiddagen. Däremellan kommer de kunna leverera paket till några av våra ombud som passar bra in i den befintliga rutten. Genom samarbetet kan vi se till att använda de bilar som redan är ute och kör dessa sträckor, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Samtrans inleder samarbete med Bring under Black Friday och julhandeln

Förlängt uppdrag rörande storskalig testning av covid-199.11.2021 15:10:37 CET | Pressmeddelande

Nu står det klart att Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor får fortsatt förtroende av Folkhälsomyndigheten att bistå samhället med nationell storskalig testning av covid-19. Syftet är att även fortsättningsvis kunna erbjuda regionerna testkapacitet för påvisande av covid-19. Det förlängda uppdraget sträcker sig fram till 31 mars 2022, med möjlighet till ytterligare förlängning.

Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm22.9.2021 11:52:59 CEST | Pressmeddelande

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande