Samtrans Omsorgsresor blir en del av Stockholmslöftet

Samtrans Omsorgsresor ställer sig nu bakom initiativet Stockholmslöftet som ska inspirera stockholmare att individuellt och gemensamt ta ansvar för en öppen och levande stad.

Samtrans- En del av Stockholmslöftet

Stockholmslöftet är en bred överenskommelse på initiativ av Svensk Handel, Visita Stockholm, Fastighetsägarna, City i Samverkan och Visit Stockholm, som tillsammans med företag och organisationer vill se ett välkomnande Stockholm där alla de verksamheter som bidrar till stadslivet kan öppna upp och staden få tillbaka sitt liv igen.

- Vi vill se ett Stockholm för alla. För Samtrans handlar det om att i rådande tider erbjuda trygga och säkra transporter, för att bibehålla och värna rätten till fri rörlighet och inkludering. Men för att staden ska kunna vara levande, öppen och tillgänglig, måste vi alla ta ansvar, säger Eric Steijer, Marknadschef på Samtrans.

Samtrans Omsorgsresor har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken. Bolaget arbetar även med testning av covid-19 och har byggt upp ett 60-tal mobila teststationer runt om i landet, varpå åtta stationer finns i Stockholmsområdet.

- Vi har snabbt lyckats ställa om för att möta de utmaningar som pandemin har inneburit. Vi kommer att ta ett fortsatt ansvar för skapa mobilitet och tillgänglighet för människor. Därför ser vi det som en självklarhet att vara en del av Stockholmslöftet, för att fler ska ha möjlighet ta del av samhället och allt som staden har att erbjuda, på lika villkor, avslutar Eric Steijer.

Samtrans- En del av Stockholmslöftet

Om Samtrans:

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag.

Läs mer om Stockholmslöftet på: https://www.stockholmsloftet.se/

Samtrans öppnar fler mobila teststationer för covid-19 i Sörmland26.5.2020 10:41:50 CESTPressmeddelande

Idag öppnar en ny mobil teststation för covid-19 i utanför Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna skickas sedan för analys till A23 Lab i Uppsala. Det kommer också att finnas en satellitbil som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.

Fler mobila teststationer för covid-19 öppnas28.4.2020 14:40:26 CESTPressmeddelande

I fredags startade Samtrans Omsorgsresor den första teststationen för provtagning av covid-19 utanför fältsjukhuset i Stockholm, tillsammans med företaget InfoSolutions. Idag öppnar ytterligare en mobil teststation utanför Lidl i Upplands Väsby. Det är Samtrans Omsorgsresor som står för logistiken tillsammans med företaget InfoSolutions, som har en genomarbetad logistik för provtagning av covid-19, med labbtester. Detta i en samverkan med Folkhälsomyndigheten.