Samtrans Omsorgsresor blir en del av Stockholmslöftet

Samtrans Omsorgsresor ställer sig nu bakom initiativet Stockholmslöftet som ska inspirera stockholmare att individuellt och gemensamt ta ansvar för en öppen och levande stad.

Samtrans- En del av Stockholmslöftet

Stockholmslöftet är en bred överenskommelse på initiativ av Svensk Handel, Visita Stockholm, Fastighetsägarna, City i Samverkan och Visit Stockholm, som tillsammans med företag och organisationer vill se ett välkomnande Stockholm där alla de verksamheter som bidrar till stadslivet kan öppna upp och staden få tillbaka sitt liv igen.

- Vi vill se ett Stockholm för alla. För Samtrans handlar det om att i rådande tider erbjuda trygga och säkra transporter, för att bibehålla och värna rätten till fri rörlighet och inkludering. Men för att staden ska kunna vara levande, öppen och tillgänglig, måste vi alla ta ansvar, säger Eric Steijer, Marknadschef på Samtrans.

Samtrans Omsorgsresor har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken. Bolaget arbetar även med testning av covid-19 och har byggt upp ett 60-tal mobila teststationer runt om i landet, varpå åtta stationer finns i Stockholmsområdet.

- Vi har snabbt lyckats ställa om för att möta de utmaningar som pandemin har inneburit. Vi kommer att ta ett fortsatt ansvar för skapa mobilitet och tillgänglighet för människor. Därför ser vi det som en självklarhet att vara en del av Stockholmslöftet, för att fler ska ha möjlighet ta del av samhället och allt som staden har att erbjuda, på lika villkor, avslutar Eric Steijer.

Samtrans- En del av Stockholmslöftet

Om Samtrans:

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag.

Läs mer om Stockholmslöftet på: https://www.stockholmsloftet.se/