Samtrans Omsorgsresor etablerar verksamhet i Sörmland

Nu står det klart att Samtrans Omsorgsresor kommer att bistå Region Sörmland med serviceresor i Flen. Från och med den 1 februari finns fyra specialfordon och fem personbilar i drift. Med etableringen i Sörmland fortsätter Samtrans sin strategi att bli marknadsledare även utanför Stockholm.

Samtransförare.

Redan i december 2020 bidrog Samtrans på kort uppstartstid Region Sörmland med 10 bilar, detta då dåvarande leverantörs avtal hastigt upphörde. Uppdraget löpte då fram till 31 januari och lämnade efter sig en god leverans och kvalitét.

Regionen gjorde under denna period en direktupphandling med trafikstart 1 februari och avtalsslut sista december 2021. Upphandlingen var indelad i flera områden baserat på geografiskt läge och fordonstyper. Samtrans la då anbud på området Flen och vann den upphandlingen.

- Det känns otroligt roligt att vi nu har möjlighet att bidra med erfarenhet, hög kvalitét och kompetenta förare, även till invånarna i Flen, säger Samtrans marknadschef Eric Steijer.

Samtrans målsättning är att fortsätta utvecklas som marknadsledande på kvalitet inom omsorgsresor.

- Vi växer nu även utanför Stockholm och vi har en kapacitet och stark organisation för att etablera oss på fler platser, vi ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten för både resenärer och samhället, avslutar Eric Steijer.

Samtransförare.

Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm22.9.2021 11:52:59 CEST | Pressmeddelande

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande