Samtrans Omsorgsresor får fortsatt förtroende för testning av covid 19

Folkhälsomyndighetens upphandling av nationell storskalig testning av covid-19 är avslutad och det står nu klart att Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor och Apoteket får fortsatt förtroende. Avtalet sträcker sig fram till december 2021 med möjlighet till förlängning 4x3 månader.

Mobil provtagningsstation för covid 19

Redan i april 2020 tog Samtrans Omsorgsresor tillsammans med Infosolutions initiativ till mobila teststationer för att snabbt få igång storskalig testning av covid-19. Regioner och myndigheter var positiva och i dag finns över 240 teststationer tillsammans med mobila provtagningsbilar i de flesta regionerna i Sverige, med en kapacitet för över 20 000 tester per dag.

I upphandlingen från Folkhälsomyndigheten ingår underleverantörer i samarbetet med Infosolutions där Samtrans sedan starten i våras ansvarar för bussar, personal, logistik och distribution av test-kit.

- Vi är stolta över det här utökade förtroendet, att få bygga vidare på samarbetet med Infosolutions och Folkhälsomyndigheten med nationell tillgänglighet och testkapacitet. Redan idag har vi fler än 240 mobila teststationer över hela landet och dagens besked ger en ökad förmåga till testning, säger Tomas Hansson, vd på Samtrans Omsorgsresor.

Alex Stendahl, vd på Infosolutions fortsätter:

- Pandemin har krävt stora insatser från samhällets aktörer och jag är tacksam för att vi är många som jobbar tillsammans under den här dramatiska tiden. Nu fortsätter vårt arbete med att testa för pågående infektion.

Samtrans Omsorgsresor har gjort en snabb omställning, där man redan tidigt i våras bistod och avlastade ambulanssjukvården med transporter av covid-19-smittade personer. 90 Samtransförare utbildades i smittskydd och i samarbete med Försvarsutbildarna utfördes 10 000 transporter i Region Stockholm.

Mobil provtagningsstation för covid 19

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.