Samtrans Omsorgsresor förstärker Region Dalarnas provtagning av covid-19

På uppdrag av Region Dalarna öppnar nu Samtrans Omsorgsresor 14 nya provtagningsstationer för covid-19 runt om i länet, under december månad.

Provtagning Dalarna

Vid provtagningsstationerna kan personer som bokat tid via 1177.se komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. Man utför provtagningen på sig själv och testerna skickas sedan till laboratorium för analys. Självtestet är ett så kallat PCR-test som visar om du har en pågående infektion av covid-19.

Först ut att öppna är Falun, Borlänge, Hedemora, Smedjebacken, Säter och Avesta med start idag, måndag den 30 november. Provtagningsstationer kommer också etableras i Malung, Orsa, Mora, Rättvik, Sälen och Idre under december.

-  Vi står inför utmanande tider och är glada över att vi kan bidra till en ökad tillgänglighet till provtagning för invånarna i Dalarna, men också till en ökad provtagningskapacitet i hela regionen, utan att belasta den redan ansträngda hälso- och sjukvården, säger Eric Steijer, marknadschef för Samtrans.

Samtrans Omsorgsresor är landets ledande aktör inom provtagningsstationer för covid-19 och finns i ett flertal regioner över hela landet.

Fakta om konceptet:

Konceptet för provtagningsstationerna är en samverkan mellan Region Dalarna, Samtrans Omsorgsresor och it-företaget Infosolutions, som tillhandahåller system för remisshantering.

Provtagning Dalarna

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.