Samtrans Omsorgsresor förstärker Region Norrbottens provtagning av covid 19

På uppdrag av region Norrbotten startar nu företaget Samtrans Omsorgsresor tio självprovtagningsstationer i regionen. För dem som inte kan besöka en provtagningsstation så kommer det också att finnas elva mobila provtagningsbilar som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Självtestet är ett så kallat PCR-test som visar om du har en pågående infektion av covid-19.

Det är Samtrans Omsorgsresor och bussbolaget Nobina som står för logistiken på plats tillsammans it-företaget Infosolutions som tillhandahåller system för remisshantering. Samtrans är landets ledande aktör inom provtagning av covid-19 och finns i ett flertal regioner över hela landet.

- Med hög kvalitet och omsorg kan vi nu bidra till en ökad tillgänglighet till provtagning för invånarna i Norrbotten men också till en ökad provtagningskapacitet i hela regionen, säger Eric Steijer, Marknadschef för Samtrans.

Först ut är Luleå, Boden, Piteå och Älvsbyn som öppnar tisdag den 3 november. Därefter startar nya stationer och provtagningsbilar rullar ut i hela regionen under veckan.

Vid provtagningsstationen kan personer som bokat tid via 1177.se komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. Man utför provtagningen på sig själv och testerna skickas sedan till laboratorium för analys.

- Med vår erfarenhet och organisation finns vi som komplement till den redan ansträngda hälso- och sjukvården. Vi ser till varje regions behov och utvecklar lösningar utifrån de utmaningar som finns, men också som kan komma. På så sätt kan vi även rusta oss för prövande tider framåt, avslutar Eric Steijer.

Fakta om konceptet:

Konceptet för provtagningsstationerna är en samverkan mellan Region Norrbotten, Samtrans Omsorgsresor, bussbolaget Nobina och it-företaget Infosolutions som tillhandahåller system för remisshantering.

Fakta om Samtrans Omsorgsresor:

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting. Företaget har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Sedan i april 2020 bistår Samtrans samhället med mobila teststationer för provtagning av covid-19 och finns tillgängliga på ett hundratal platser i landet.

Samtrans öppnar fler mobila teststationer för covid-19 i Sörmland26.5.2020 10:41:50 CESTPressmeddelande

Idag öppnar en ny mobil teststation för covid-19 i utanför Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna skickas sedan för analys till A23 Lab i Uppsala. Det kommer också att finnas en satellitbil som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.