Samtrans omsorgsresor storsatsar på trygga transporter

Med en unik kompetens från sjukvårdstransporter och rikstäckande provtagning för covid-19 satsar nu Samtrans på ytterligare åtgärder för en trygg och säker resa, för alla resenärer. Med skiljevägg mellan förare och resenär, smittskyddsutbildade förare och noggrant rengjorda fordon, kan Samtrans Omsorgsresor erbjuda tryggare och säkrare resor än andra.

Skiljevägg i Samtrans fordon

Redan idag har Samtrans monterat skiljeväggar i 250 fordon och räknar med att ha slutfört 300 monteringar innan jul. Målet är att samtliga 750 fordon ska ha skiljevägg redan efter årsskiftet. I alla fordon finns också handsprit tillgängligt både för förare och resenär.

- Vi har ett ansvar för att våra resenärer ska kunna resa tryggt och säkert med oss. Men också göra vad vi kan för att våra förare som har ett samhällsviktigt uppdrag inte riskerar att bli smittade när är de arbetar, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans.

Trots rekommendationer om att undvika resor är det viktigt att det finns ett säkert sätt att ta sig till jobb, skola och sjukvård. Samtrans gör det möjligt för människor att resa säkert om en resa verkligen behöver genomföras. Likaså behöver förarna som varje dag går till jobbet, arbeta i en miljö där risken för smitta minimeras.

Samtrans har varit en viktig aktör under pandemin. Genom att avlasta ambulansen med transporter och bistå samhället med provtagningsstationer för covid-19, finns idag en kompetent, välutbildad förarkår och en robust organisation som kan möta samhällets prövande utmaningar.

- Har man ett viktigt samhällsuppdrag behöver man ta det på allvar. Det handlar om att vara flexibel och handlingskraftig och införa de åtgärder som krävs för att bidra till ett starkare samhälle, avslutar Eric Steijer.

Skiljevägg i Samtrans fordon

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.