Samuelssonsrapport.se - En av Sveriges största aktiebloggar lär upp svenskarna om hur de bygger en smart utdelningsportfölj

Under coronapandemin övergav många av svenskarna sitt fondsparande. Detta är dock enligt experterna ingen bra strategi. Samuelssonsrapport.se delar i den här artikeln med sig av konkreta tips om hur man bör agera i perioder av börsoro.

Den som har som mål att spara långsiktigt bör undvika att låta pengarna bli liggandes på ett sparkonto utan ränta. Detta bland annat eftersom pengarna med anledning av inflationen kommer att förlora sitt värde på sikt. Svenskarna behöver bli bättre på att bygga en smart aktieportfölj med bland annat högutdelande aktier. Det är fullt förståeligt att många kan tycka att det känns obehagligt och krångligt. Speciellt med hänsyn till den befintliga börsoron och med larmrapporter om börsras. Det är dock viktigt att ha i åtanke att kraftiga nedgångar alltid är tillfälliga. Den som har som mål att investera långsiktigt kommer däremot ytterst lite att behöva bry sig om tillfälliga dalar.

Enligt en Sifo-undersökning är sparkonto den vanligaste formen svenskarna sparar på och där hela 80 procent sparar på detta sätt. 65 procent av svenskarna sparar i fonder och när det kommer till aktier så är siffran på 29 procent. Svenska sparare har idag enligt uppgifter från SEB hela 1 300 miljarder kronor på sina sparkonton där räntan ligger på noll.

-       Det sämsta man kan göra med månadssparandet är att låta pengarna ligga på ett konto utan möjlighet att växa. Ett bra tips kan vara att satsa på aktieutdelning eftersom detta gör så att du kan dra nyttja av ränta på ränta-effekten. Genom att man återinvesterar sina utdelningar tillbaka i utdelningssaktien, får således ens utdelningar en ännu bättre utdelning i framtiden, säger pressansvarig på Samuelssonsrapport.se.

Samuelssonsrapport.se har sedan 2008 publicerat flera artiklar om fondtips och aktier med hög utdelning för att lära upp nybörjare och mer erfarna i ämnena. Företaget säljer också medlemskap och utbildningar. Numera har nätverket vuxit till nästan tusen medlemmar och intresset för fonder, aktier och sparande fortsätter att väcka svenskarnas intresse.