Samverkan ska öka återbruket i byggbranschen

Fastighets- och byggsektorn står för cirka en femtedel av Sveriges klimatpåverkan och cirka en tredjedel av det totala avfallet i landet. Samtidigt materialåtervinns eller återbrukas en försvinnande liten del av avfallet. Nu ska lösningar testas för att öka återbruket inom branschen.

– Genom handfasta fallstudier vid nybyggnads-, ombyggnads- och rivningsprojekt ska vi mäta klimatnyttan och utvärdera nya lösningar för att skala upp återbruket, säger Anastazia Kronberg, projektledare på Business Region Göteborg som genom Gothenburg Climate Partnership deltar i samverkansprojektet Återbruk Väst tillsammans med flera av Västsveriges starkaste fastighetsägare, arkitekter och experter.

Studier och pilotprojekt har visat att det finns en stor potential för återbruk av material och fasta interiöra produkter. Men det krävs ett större utbud av produkter och fler aktörer för försäljning, konsulttjänster, demonteringstjänster med mera för att kunna skala upp återbruket.

Projektet Återbruk Väst pågår till våren 2021 har också till syfte att sprida kunskap om återbruk och etablera ett nätverk av tjänsteleverantörer som lackerare, demonterare och rekonditionerare samt lagerhållnings- och materialåterförsäljare av begagnade produkter.

– Både arbetssätt och digitala stödverktyg behöver utvecklas, men också återbruksmarknaden som helhet. Det behövs fler som bidrar till att skapa ett större utbud av återbrukbara byggprodukter, och i Återbruk Väst kommer vi använda Centrum för cirkulärt byggandes marknadsplats, säger Carina Loh Lindholm, projektkoordinator på IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Alla fastighetsaktörer i projektet bidrar med faktiska projekt i form av nybyggnation, ombyggnation, rivning eller digitalisering av internt lager.  Genom dem kommer vi att kunna identifiera vilka utmaningar som branschen ser kopplat till ett ökat återbruk, men också mäta vilken nytta återbruk skapar för klimatet genom minskade avfallsmängder. Dessutom kommer vi att titta på hur återbruket påverkar kostnaderna i ett byggprojekt. Många tror att det blir dyrare men det stämmer inte alltid, tvärtom ser vi från flera tidigare projekt att det blir mer kostnadseffektivt., säger Anton Franker, hållbarhetssamordnare på Chalmersfastigheter och en av initiativtagarna till projektet.

Återbruk Väst leds av IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmersfastigheter och Gothenburg Climate Partnership genom Business Region Göteborg. Övriga parter är Göteborgs stad Lokalförvaltningen, Göteborgs stad Fastighetskontoret, fastighetsbolagen Akademiska Hus, Castellum, Klövern och Västfastigheter, arkitektbyråerna Tengbom och White samt Johanneberg Science Park.

Projektet finansieras av stiftelsen IVL, Västra Götalandsregionen och projektets parter.

Återbruk Väst – ökat återbruk för en hållbar byggbransch
#återbrukväst

#ccbuild

För mer information, https://ccbuild.se/aterbruk-vast/

Kontaktpersoner:

Anastazia Kronberg, projektledare Gothenburg Climate Partnership, Business Region Göteborg, anastazia.kronberg@businessregion.se
Tel: 0730-61 0 103

Carina Loh Lindholm, projektkoordinator IVL Svenska Miljöinstitutet, carina.loh.lindholm@ivl.se
Tel: 010-788 69 21

Anton Franker, hållbarhetssamordnare Chalmersfastigheter, anton.fanker@chalmersfastigheter.se
Tel: 0723-86 93 29

Johanna Stål, kommunikationsansvarig, Kluster & Innovation, Business Region Göteborg, johanna.stal@businessregion.se

bengt Kjellin, Presschef, Business Region Göteborg,
bengt.kjellin@businessregion.se, 0707-61 56 06

Ladda ned bild
Carina Loh Lindholm, projektkoordinator IVL Svenska Miljöinstitutet. Foto: Jonas Tobin
Ladda ned bild

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.