”Sån är Lidl” - Lidl introducerar nytt reklamkoncept

Under de senaste åren har utmanaren Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga rikstäckande livsmedelskedjor och tagit ytterligare marknadsandelar. Nu höjer Lidl tempot för att få fler att upptäcka Lidls prisvärda utbud med ett nytt reklamkoncept. På torsdag lanseras det nya reklamkonceptet ”Sån är Lidl”. Ackompanjerad av en nyskriven text till Anita Lindbloms klassiker ”Sånt är livet” får vi följa med in i Lidls butiker och inspireras av ett rikt utbud av färsk frukt och grönt, färskt kött och fisk samt nygräddat bröd.

Lidl Sverige fortsätter att växa. I dagsläget har kedjan över 200 butiker från Ystad i söder till Boden i norr. Under de senaste åren har företaget dessutom genomfört omfattande renoveringar av äldre butiker. I de upprustade butikerna kommer kunderna att mötas av mer moderna butiker med Lidls breda sortiment av såväl nybakat bröd som dagsfärsk frukt och grönt. Nu lanseras ett helt nytt reklamkoncept under namnet ”Sån är Lidl” där utmanaren vill lyfta de låga priserna, färskheten och matglädjen som man hittar på Lidl.

- Även i tider när matpriserna stiger vill vi möjliggöra fortsatt matglädje åt svenska folket. Med vårt nya reklamkoncept vill få fler kunder att upptäcka Lidl och vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Under de senaste åren har vi sett en stor ökning av kunder men vi ser fortfarande stor potential att växa samtidigt som vi kan utmana oligopolet på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige har vidareutvecklat sin marknadskommunikation under det senaste året för att ännu fler kunder att ta vägen förbi sin lokala Lidl-butik.

- Vi vill ta med de kunder som ännu inte upptäckt Lidl in i våra butiker. För att få de att se vad vi har att erbjuda idag och inspirera dem att pröva oss. ”Sån är Lidl” är en härlig beskrivning av vilka vi är och vad vi erbjuder idag, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef Lidl Sverige.

För knappt ett år sedan utsåg Lidl Sverige Garbergs till ny reklambyrå. Nu på torsdag är det premiär för den nya reklambyråns första större kampanj - ”Sån är Lidl”. Vilket är Lidl Sveriges största marknadssatsning någonsin. Det nya konceptet kommer att synas i allt från butikskommunikation till TV-reklam. I reklamen spelar den klassiska schlagern Sånt är Livet en central del som nu fått en ny text.

– Lidl har ett väldigt attraktivt erbjudande på den svenska marknaden och vi berättar om den höga kvaliteten, de låga priserna och framförallt den glädje och passion för bra mat som finns på Lidl, säger Mehrnaz Bejne som är projektledare och vd på Garbergs.

Den nya reklamkampanjen inleds den 21 april och kommer både synas och höras i TV, radio, utomhus och print.

Lidl Sverige samarbetar med Garbergs reklambyrå, mediebyrån Starcom och PR-byrån JMWGolin.

Här kan du se reklamfilmen: https://youtu.be/iLo1ahmBWsg