”Sån är Lidl” - Lidl introducerar nytt reklamkoncept

Under de senaste åren har utmanaren Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga rikstäckande livsmedelskedjor och tagit ytterligare marknadsandelar. Nu höjer Lidl tempot för att få fler att upptäcka Lidls prisvärda utbud med ett nytt reklamkoncept. På torsdag lanseras det nya reklamkonceptet ”Sån är Lidl”. Ackompanjerad av en nyskriven text till Anita Lindbloms klassiker ”Sånt är livet” får vi följa med in i Lidls butiker och inspireras av ett rikt utbud av färsk frukt och grönt, färskt kött och fisk samt nygräddat bröd.

Lidl Sverige fortsätter att växa. I dagsläget har kedjan över 200 butiker från Ystad i söder till Boden i norr. Under de senaste åren har företaget dessutom genomfört omfattande renoveringar av äldre butiker. I de upprustade butikerna kommer kunderna att mötas av mer moderna butiker med Lidls breda sortiment av såväl nybakat bröd som dagsfärsk frukt och grönt. Nu lanseras ett helt nytt reklamkoncept under namnet ”Sån är Lidl” där utmanaren vill lyfta de låga priserna, färskheten och matglädjen som man hittar på Lidl.

- Även i tider när matpriserna stiger vill vi möjliggöra fortsatt matglädje åt svenska folket. Med vårt nya reklamkoncept vill få fler kunder att upptäcka Lidl och vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris. Under de senaste åren har vi sett en stor ökning av kunder men vi ser fortfarande stor potential att växa samtidigt som vi kan utmana oligopolet på den svenska livsmedelsmarknaden, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige har vidareutvecklat sin marknadskommunikation under det senaste året för att ännu fler kunder att ta vägen förbi sin lokala Lidl-butik.

- Vi vill ta med de kunder som ännu inte upptäckt Lidl in i våra butiker. För att få de att se vad vi har att erbjuda idag och inspirera dem att pröva oss. ”Sån är Lidl” är en härlig beskrivning av vilka vi är och vad vi erbjuder idag, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef Lidl Sverige.

För knappt ett år sedan utsåg Lidl Sverige Garbergs till ny reklambyrå. Nu på torsdag är det premiär för den nya reklambyråns första större kampanj - ”Sån är Lidl”. Vilket är Lidl Sveriges största marknadssatsning någonsin. Det nya konceptet kommer att synas i allt från butikskommunikation till TV-reklam. I reklamen spelar den klassiska schlagern Sånt är Livet en central del som nu fått en ny text.

– Lidl har ett väldigt attraktivt erbjudande på den svenska marknaden och vi berättar om den höga kvaliteten, de låga priserna och framförallt den glädje och passion för bra mat som finns på Lidl, säger Mehrnaz Bejne som är projektledare och vd på Garbergs.

Den nya reklamkampanjen inleds den 21 april och kommer både synas och höras i TV, radio, utomhus och print.

Lidl Sverige samarbetar med Garbergs reklambyrå, mediebyrån Starcom och PR-byrån JMWGolin.

Här kan du se reklamfilmen: https://youtu.be/iLo1ahmBWsg

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.