San Marzano Naca Primitivo Organic 2019, Puglia IGP

Idag släpps en spännande nyhet i beställningssortimentet. Från den mytomspunna regionen Apulien, i Italiens klack, kommer Naca Primitivo Organic, Puglia IGP. Vinet är gjort på 100% ekologiskt odlade primitivo-druvor. Beställningsnumret är 74921 och vinet kostar 99 kronor.

Naca är ett ord som kommer från grekiskan och används fortfarande i den sydligaste puglianska dialekten. Det översätts till vagga, ursprungligen den svängande vagganMen också gungan av vår barndom. Det är ett ord som förmedlar en lugnande känsla av värme och välkomnande.

Passande nog så benämns soliga Apulien som Italiens vagga. Produktionsområdet ligger inte långt från den joniska kusten, där vinstockarna har levt i årtionden omgivna av de sanddyner och buskar som utmärker Medelhavets “Maquis”. Havsbrisen blåser kontinuerligt genom bladen och håller druvorna torra och säkra från svampsjukdomar.

Detta röda vin uttrycker primitivo-druvans alla fina egenskaper: intensiv mogen röd frukt med en ungdomlig och frisk doft av mogna björnbär och blåbär. Det finns även toner av lite peppar, viol och mörka solvarma hallon. Vinet har mjuka tanniner med ett medelfylligt och långt avslut.

Druvorna skördas i Salentoområdet under de första 10 dagarna i september. Därefter avstjälkas de och pressas för att sedan pumpas vidare till ståltankar där musten får jäsa. Vinet genomgår malolaktisk jäsning och lagras därefter ytterligare några månader på ståltankar innan buteljering.

Naca primitivo är ett mycket bra allroundvin. Det passar alldeles utmärkt till charktallriken, till pasta med tomatsås, en krämig svamprisottogrillad kyckling och givetvis till en hemmagjord pizza!

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom19.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609