Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Sånga rekryterar kulinarisk ledare till höstens nyöppning

Med nytt koncept där det moderna lantlivet delar fokus med mat och dryck öppnar Sånga upp efter en stor ombyggnation. Nu rekryteras Anne Torjussen som kulinarisk ledare för att utveckla och ansvara för restaurangkonceptet och matupplevelsen på Sånga.

Den 6 september öppnar Sånga-Säby Hotell & Konferens upp dörrarna till en destination på Ekerö. Med elementen skogen, jorden, vattnet och djuren som grund vill man erbjuda sina gäster oförglömliga upplevelser. Strax efter påsk började Anne Torjussen som med sin gedigna erfarenhet ska lyfta Sångas matupplevelse till högre höjder både ett och två snäpp.

– Sånga har ett fantastiskt tänk kring hållbarhet och hur närproducerade råvaror ska förädlas. Att kunna bygga menyn med ingredienser hämtade utanför fönstret, och förhöja smakerna är något jag verkligen ser fram emot, säger Anne Torjussen.

Närmast kommer Anne från boutiquehotellet Hotel Frantz där hon i rollen som Food & Beverage Manager startade upp restaurangen när hotellet öppnade 2019. När hon lämnade så var det rankat som Stockholms näst bästa hotell på Tripadvisor. Hennes tidigare titlar inkluderar kökschef och matstylist på bland annat Sturebadet, Urban Deli och Renée Voltaire.

– Den svenska råvaran är vår stolthet, det är alltid den vi lyfter fram och återkommer till. Anne Torjussen kommer skapa måltidsupplevelser som sätter Sångas nya restaurang på kartan av självklara destinationer i Mälardalen, avslutar Calle Glaumann, VD på Sånga.

Sånga är mötesplatsen som är belägen vid Mälarens strand på Ekerö, 35 km från Stockholm City. Vi erbjuder möteslokaler i olika storlekar upp till 300 personer, 143 hotellrum med 262 bäddar samt vackra omgivningar med ekpark, sandstrand, sjö-spa, grönområden och skog.

För mer information, kontakta Sånga-Säby, 08-560 480 00.

LRF: EUs skogsstrategi missar skogens stora klimatpotential16.7.2021 14:59:51 CEST | Pressmeddelande

EUs skogar har många nyttor. Arbetstillfällen, handel, rekreation, miljö, hemvist för människor samt flora och fauna. Besvikelsen bland svenska skogsägare är stor eftersom EUs idag presenterade skogsstrategi saknar ett balanserat synsätt. – Fokus är tyvärr att inte utnyttja ett brukande av skogen som stor resurs, förslaget missar de sociala och ekonomiska värdena. Det är ju engagemanget i familjeskogsbruk för att förvalta skogen för kommande generationer som är garanten för att skydda både miljö och ekonomiska värden, säger Paul Christensson, ordförande i LRF Skogsägarna.

Viktiga klimatambitioner – men riskabelt för svenskt skogs- och jordbruks framtid14.7.2021 16:03:04 CEST | Pressmeddelande

EUs gemensamma klimatpaket för att halvera koldioxidutsläppen till 2050 presenterades idag. – Vi välkomnar ambitionerna men det är mycket viktigt att ambitionerna om att ökad kolinbindning i mark och skog inte ska kompensera för fortsatta utsläpp av koldioxid i andra sektorer. Dessutom ser vi att EU-kommissionen snarare verkar fokusera på att bevara och skydda istället för att skapa flera incitament för det aktiva jord- och skogsbruket att producera ännu mer klimatnyttor, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Trädgårdsnäringen växer så att det knakar2.7.2021 09:29:16 CEST | Pressmeddelande

Den svenska trädgårdsnäringen fortsätter att visa positiv utveckling. På fem år har omsättningen ökat med 1,5 miljarder kronor. Användningen av fossila bränslen har även minskat med 30 procent. Det visar årets branschöversikt från Jordbruksverket. – Det är glädjande att vår produktivitet och miljömedvetenhet har ökat, det stärker vår konkurrenskraft mot importgrönsaker, säger Marcus Söderlind, ordförande i LRF:s trädgårdsdelegation.