Sånga-Säby blickar framåt med ny VD

Calle Glaumann är sedan den 1 september i år ny vd för Bygruppen (en del av LRF) och Sånga-Säby, LRFs Konferens och hotell på Ekerö. Visionen är att utveckla Sånga-Säby till en självklar destination för såväl företag som privatpersoner i alla åldrar.

Bara 30 minuter från Stockholm, lummigt inbäddad vid Mälarens strand ligger Sånga-Säby. Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) har disponerat Sånga-Säby sedan början av 1900-talet och de senaste åren brukat den som ett renodlat konferenshotell.

Nye vd:n Calle Glaumanns uppdrag är att utveckla Sånga-Säby för framtiden.

– Det här är en fantastisk plats för att komma nära naturen, bara en halvtimmes resa från Stockholm. Här finns skogen, jorden, vattnet och djuren – lantlivet så otroligt nära och tillgängligt. Det är en ynnest att få arbeta här och visa vad det går att göra med svenska, lokalproducerade råvaror och resurser säger Calle Glaumann.

Det finns idag ett stort och ökande intresse för naturliv, odling och självhushållning. Ett intresse som tagit extra fart under Coronapandemin.

– Idag vill många komma ut i naturen, känna lugnet och få naturupplevelser – utan att göra avkall på bekvämligheten, säger Calle Glaumann, och Sånga-Säby är en perfekt plats för det. Dessutom har vi en rik historia och en engagerad ägare i LRF, som vet att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.

Just nu är Sånga-Säby stängt och den första uppgiften blir att utvärdera olika alternativ för att föra den anrika platsen in i framtiden. Calle Glaumann har tidigare som ägare och vd utvecklat och drivit Fagerudd konferens AB och haft ett flertal positioner inom medlemsorganisationen Svenska Möten, där han varit delaktig i ett framgångsrikt förändringsarbete. Nu ser han fram emot att, tillsammans med LRF och Bygruppens styrelse, sätta planen för Sånga-Säbys framtida inriktning.

– De gröna näringarna är framtiden. Se bara på intresset för ekologisk mat, lokala råvaror och det moderna lantlivet – människor vill vara en del av en hållbar framtid. Och det kan vi erbjuda!

Bild: Calle Glaumann, ny vd på Sånga-Säby. Foto: Sånga-Säby.

För ytterligare information kontakta:

Calle Glaumann, vd Sånga-Säby, 079 062 10 32, calle.glaumann@bygruppen.se

Om Sånga-Säby

Sånga-Säbys vision är lantliv i modern tappning. Här finns lugnet, upplevelserna, de goda råvarorna och en genuin gästfrihet som gör att våra besökare vill komma tillbaka, gång på gång.

Sånga-Säby är sprunget ur det svenska jordbruket och hållbarhet präglar allt vi gör. Från upplevelse till byggnadsvård. Tillsammans med våra gäster bidrar vi till förändringen mot en lantlig och inspirerande destination.

www.sanga-saby.se

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande