Saniona förstärker ledningsgruppen genom utnämningar av Chief Financial Officer, Chief Communications Officer och Chief Human Resources Officer

Dela

PRESSMEDDELANDE

26 augusti 2020

Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, meddelar idag att  ledningsgruppen utökas genom utnämningen av Jason A. Amello till Chief Financial Officer, Trista Morrison till Chief Communications Officer och Linea Aspesi till Chief Human Resources Officer. Positionerna är USA-baserade och kommer att understödja Sanionas avancemang av kliniska studier i sen fas med den primära produktkandidaten Tesomet för behandling av två sällsynta ätstörningar, hypotalamisk fetma (HO) och Prader-Willis syndrom (PWS).

“I och med den finansieringsrunda om 65 miljoner USD som nyligen avslutats har Saniona nu tillräckliga resurser för att avancera Tesomet fram till en registrering för godkännande, och för att föra vår pipeline i tidig fas till klinisk. För att kunna uppnå de här milstolparna sätter vi nu samman en stark ledningsgrupp med uppgift att övervaka utbyggnaden av vårt huvudkontor i USA. Jag är mycket glad att få göra det arbetet tillsammans med Jason, Trista och Linea, som är veteraner i bioteknikbranschen”, förklarar Rami Levin, Koncernchef och VD för Saniona.

Jason A. Amello har över 25 års erfarenhet av företagsfinansiering inom den biofarmaceutiska sektorn, där han bidragit till strategisk företagstillväxt och såväl finansiell som operativ utveckling. Han kommer senast från en position som förste vice VD, Chief Financial Officer och kassaförvaltare för Akebia Therapeutics Inc., där han under en sjuårsperiod har varit med och lett Akebias finansieringsarbete, däribland företagets börsnotering. Han har även varit huvudrådgivare i Akebias fusion med Kerys Biopharmaceuticals. Under sin tid på Akebia byggde Amello ut hela finansverksamhetens organisation, och ansvarade i detta för kassaförvaltning, finansiell planering och budgetering, redovisning och rapportering, skattehantering, upphandling, anläggningar och IT. Innan han kom till Akebia var Amello vice VD, Chief Financial Officer och kassaförvaltare för Ziopharm Oncology Inc., och dessförinnan innehade han ett antal ledande finansiella roller vid Genzyme Corporation, sedermera Sanofi Genzyme, bland annat som förste vice VD och Chief Accounting Officer. Tidigare i karriären har Mr. Amello under tio års tid varit verksam inom Deloittes företagsrådgivning och revision. Amello har en kandidatexamen i redovisning från Boston College och är auktoriserad revisor i Massachusetts. Amello har styrelseuppdrag för Acer Therapeutics, Inc. och New England Baptist Hospital.

”Jag tror att Sanionas har en ofantlig potential att skapa värde för både patienter och aktieägare när pipelinen med nya behandlingar mot sällsynta sjukdomar avanceras”, säger Amello. ”Jag ser fram emot att börja på Saniona och bidra till att göra ännu större avtryck, finansiellt och operativt, så att företaget kan infria sina löften.”

Trista Morrison har nära 20 års erfarenhet av informationsfrågor inom hälso- och sjukvården, inklusive strategisk kommunikation och patientförsvar. Hon har senast verkat som grundare av konsultföretaget PR with Purpose, LLC. Dessförinnan hade hon rollen som Vice President of Communications and Patient Advocacy för Sobi, ett nordamerikanskt företag inom sällsynta sjukdomar, där hon både startade upp avdelningar och bidrog till att uppnå milstolpar som FDA-godkännanden, produktlanseringar, uppköp, väsentliga resultatpresentationer och en tillväxt från 50 till 300 anställda. Innan hon kom till Sobi ansvarade Morrison för företags-, produkt- och personalkommunikation för Ironwood Pharmaceuticals Inc. Hon har tidigare arbetat som reporter för BioWorld Today och har innehaft ett antal positioner vid olika bioteknikinriktade PR-byråer. Morrison har pågående styrelseuppdrag för the Network of Tyrosiniemia Advocates (NOTA).

”Allt eftersom Saniona avancerar sina möjliga behandlingar mot hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom så ser jag fram emot att utveckla min förståelse för de obesvarade behov som finns inom dessa patientgrupper. Jag vill se till att de behoven väcker genklang i Sanionas vision och strategi”, säger Morrison.

Linea Aspesi har 25 års erfarenhet från ledande roller inom HR, där hon fokuserat på att anpassa talangstrategier till företagens respektive vision, mission och strategi. Hennes senaste position var som vice VD och Head of Human Resources & Office Management för Sobi i Nordamerika, där företaget under hennes tid femdubblade sin personalstyrka. Under tiden införde och etablerade Aspesi strategier för kulturell omvandling inom rekrytering, integration, bibehållande och engagemang av talanger, belöningssystem, organisationsdesign, lärande, mångfald och inkludering. Innan dess verkade Aspesi som Head of Human Resources för Sanofis amerikanska avdelning för industrifrågor. I rollen designade och implementerade hon talangstrategier som omvandlade en organisation med omkring 3 000 anställda med avseende på optimering av tillverkningsanläggningar - bland annat genom avvecklingar och avyttringar - samt affärsutveckling och expansion.  Aspesi har under tiden på Sanofi innehaft ledande roller inom HR där hon utformat talangstrategier för Boston Hubs FoU-organisation och Sanofi Genzymes affärsenhet Specialty Care med organisationer för sällsynta sjukdomar, onkologi, MS, immunologi och industriell infrastruktur. Innan anställningen på Sanofi innehade Aspesi positioner inom HR vid ett antal olika organisationer, däribland UMass Memorial Medical Center, Partners Healthcare System Inc. och HealthSouth. Hon har tidigare suttit i styrelsen för Partnerships for a Skilled Workforce och Seaglass Village.

”Huruvida Saniona kommer att lyckas ta ledarrollen inom sällsynta sjukdomar och tillgodose de patientbehov som finns är helt beroende av hur väl det dynamiska team vi bygger upp fungerar; vi har redan en otroligt begåvad forskningsorganisation, och jag ser fram emot att i samarbete med teamet mejsla ut de ytterligare funktioner vi behöver för att driva framåt”, förklarar Aspesi.

Amello, Morrison och Aspesi kommer att ingå i Sanionas verkställande ledning och rapporterar till Koncernchef och VD Rami Levin. Samtliga tre positioner är baserade på Sanionas kontor i Bostonområdet. Amello och Morrison tillträder 15 september 2020. Aspesi tillträder 1 oktober 2020.

För mer information, var vänlig kontakta

Rami Levin, Koncernchef och VD, Saniona, Mobiltelefon: +1 (781) 987 3144, E-post: rami.levin@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 08:00 CET den 26 augusti 2020.

Om Saniona

Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på forskning, utveckling och kommersialisering av behandlingar mot sällsynta sjukdomar i centrala nervsystemet. Bolaget har fyra program i klinisk utveckling. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom hypotalamisk fetma och  Prader-Willis syndrom på egen hand. Forskningen är inriktad på jonkanaler och bolaget har en bred portfölj av projekt i tidig fas. Saniona har samarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sin bas i Köpenhamn, och i Boston, USA. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX:  SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Klövern köper två fastigheter i Lund och Malmö för 113 mkr18.1.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Klövern har i två separata transaktioner tecknat avtal om att förvärva två kontorsfastigheter i Lund och Malmö för ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 113 mkr. Fastigheten Harven 2 i Lund har en uthyrningsbar yta om 3 200 kvm och är fullt uthyrd till Unikum Datasystem. Den återstående kontraktstiden uppgår till 5 år med ett årligt kontraktsvärde om 4,5 mkr. Tillträde av fastigheten skedde den 15 januari. I Malmö har avtal ingåtts om nybyggnation på fastigheten Grävstekeln 2. Den planerade byggnaden, som är fullt uthyrd till bland annat We Construction, kommer att ha en uthyrningsbar yta om 1 925 kvm och huvudsakligen bestå av kontor. Hyresvärdet uppgår till 3,3 mkr och den genomsnittliga avtalslängden är 5 år. Tillträde är planerat till det första kvartalet 2022. Den 30 september 2020 uppgick värdet på Klöverns fastighetsbestånd i Malmö och Lund till 3 miljarder kronor, vilket motsvarade 5 procent av bolagets totala fastighetsvärde. ”Det är glädjande att vi kan göra ytterli

Nykredit Bank A/S är nytt emissionsinstitut under Klöverns icke-säkerställda MTN-program15.1.2021 13:30:00 CETPressmeddelande

Nykredit Bank A/S har genom ett avtal daterat den 14 januari 2021 tillträtt som emissionsinstitut under Klövern AB (publ)s icke-säkerställda MTN-program (”MTN-programmet”) i enlighet med de allmänna villkoren för MTN-programmet ursprungligen daterade den 4 februari 2020 och såsom ändrade den 6 oktober 2020. Övriga emissionsinstitut under MTN-programmet är Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial, Nordea Bank Abp och Swedbank AB (publ). Mer information om MTN-programmet finns på Klöverns webbplats (www.klovern.se). Klövern AB (publ) För ytterligare information, vänligen kontakta: Jens Andersson, Finanschef, 076-855 67 02, jens.andersson@klovern.se Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, rutger.arnhult@klovern.se Lars Norrby, IR, 076-777 38 00, lars.norrby@klovern.se Klövern är ett fastighetsbolag som med närhet och engagemang erbjuder attraktiva lokaler i tillväxtregioner. Klövern är noterat på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.klovern.se. Klövern AB (publ), Bredgränd 4,

Villkor för byten i realobligation SGB IL 310815.1.2021 09:30:00 CETPressmeddelande

Villkor för byten i realobligation SGB IL 3108 Riksgälden erbjuder marknadsvårdande bytesauktioner i realobligation 3108 i syfte att minska den utestående volymen till ungefär 25 miljarder kronor innan den återstående löptiden blir kortare än ett år. De inledande bytesauktionerna äger rum den 5 och 8 februari. I bytesauktionerna planerar Riksgälden att sälja SGB IL 3112 och SGB IL 3114. Båda bytena kommer att göras likvidneutralt1. Fre 5 feb Likvidneutral Mån 8 feb Likvidneutral Riksgälden säljer obligation 3112 3114 Riksgälden säljer belopp (mnkr) 1 000 1 000 Riksgälden köper obligation 3108 3108 Riksgälden köper belopp (mnkr) 2 1 070 1 060 Tid för återköpsränta kl. 10.45 kl. 10.45 Tid för auktionens stängning kl. 11.00 kl. 11.00 Tid för auktionsresultat kl. 11.03 kl. 11.03 Bytesauktionerna annonserades i publikationen Statsupplåning – prognos och analys 2020:3 i oktober. Räntan på återköpslånet publiceras kl. 10.45 på auktionsdagen på riksgalden.se/upplaning. Bud ska läggas före kl.

ZetaDisplay lanserar utökad mjukvaru­funktionalitet för Digital out of Home15.1.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) breddar sin molnbaserade Digital Signage-mjukvaruplattform med Digital Out of Home -funktionalitet (DOOH). Lanseringen utgör det andra steget i koncernens mjukvarustrategi som kommunicerades under november förra året. Den ökade funktionaliteten riktar sig till kunder som vill kombinera Digital Signage-funktioner för innehållsplanering med ökad funktionalitet, inklusive kampanjhantering, avancerad schemaläggning och så kallat proof-of-play. "Vi erbjuder en flexibel mjukvara som kombinerar det bästa av två världar, ett fullserviceerbjudande inom Digital Signage kombinerat med DOOH-funktionalitet och unik anpassningsförmåga till kundernas krav", tillägger Per Mandorf. Övervägande internationella kunder har efterfrågat ökade prestandafunktioner där dynamiskt innehåll, API-integreringsfunktioner, skalbarhet och helhetserbjudanden är kritiska framgångsfaktorer. DOOH-mjukvaran öppnar möjligheter för kunderna att generera ytterligare intäk

Kinnevik deltar i finansieringsgrunda i Budbee ledd av AMF14.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

Kinnevik AB (publ) (“Kinnevik”) meddelade idag att bolaget investerar 105 MSEK i en finansieringsrunda om totalt 525 MSEK i Budbee, den svenska logistikplattformen som tillhandahåller hållbara sista milen-leveranser för e-handel. Finansieringsrundan leds av AMF som är ett av de ledande pensionsbolagen i Sverige, en av de största ägarna på Nasdaq Stockholm och en av Kinneviks största aktieägare. Budbee är marknadsledande inom hemleveranser i Sverige och även verksamma i Finland, Danmark och Nederländerna. Budbee har löst den logistiska utmaningen kring sista milen-leveranser genom en specialbyggd teknikplattform som erbjuder en enkel, bekväm och hållbar lösning för e-handelskunder. För de e-handlare som erbjuder Budbees leveranstjänst som standard har kunderna ökat både sitt genomsnittliga ordervärde och köpfrekvensen. Tjänsten används av välkända varumärken som ASOS, Zalando och H&M. Budbee grundades av Fredrik Hamilton 2015 ur en frustration över ineffektiva sista milen-leveranser. Bo

Elanders ändrar datum för bokslutskommuniké 2020 samt bjuder in till telefonkonferens14.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

Elanders styrelse har beslutat att ändra datumet för offentliggörandet av bokslutskommunikén för 2020 till fredagen den 29 januari 2021, kl. 07.30 (svensk tid), istället för torsdagen den 28 januari 2021, som tidigare aviserats. Offentliggörandet den 29 januari 2021 följs av en telefonkonferens kl. 09.30 (svensk tid) med vd och koncernchef Magnus Nilsson samt ekonomidirektör Andréas Wikner. Vi bjuder in fondförvaltare, analytiker och media att delta i telefonkonferensen. Se nedan detaljer för att delta i konferensen. Använd länken ”CLICK TO JOIN” nedan, 5-10 minuter före starttid, för att ansluta till telefonkonferensen. Du kommer att bli ombedd att ange telefonnummer och registreringsinformation. Vårt konferenssystem kommer därefter att ringa upp dig på det telefonnummer du anger och placera dig i telefonkonferensen. Observera att länken blir aktiv först 15 minuter före evenemanget. CLICK TO JOIN Använd länken ovan för det enklaste sättet att ansluta till telefonkonferensen eller anvä

ArcAroma AB: 210113 ArcAroma publicerar aktieägarbrev om juiceCEPT13.1.2021 13:08:00 CETPressmeddelande

ArcAroma publicerar aktieägarbrev om juiceCEPT ArcAroma publicerar härmed aktieägarbrev nummer 11 som handlar om juiceCEPT® Plus för förlängd hållbarhet. Sammanfattning av aktieägarbrevet: juiceCEPT Plus är en revolution för superjuicer och en global marknad på flera tusen ODIN, motsvarande över 10 miljarder kronor.Samarbete med stor kinesisk förpackningstillverkare ZhongYa Group kan öppna dörren till kinesisk marknad för superjuicer. juiceCEPT Plus för premiumproducenter kan förbättra vinst med 15 procentenheter.juiceCEPT Plus kan ersätta HPP-behandling (High Pressure Processing), vilket kan ge en årlig marknad över en miljard kronor år 2025. Ladda ner hela aktieägarbrevet nedan. För ytterligare information, vänligen kontakta: Johan Möllerström, CEO (+46) 768 – 86 81 78 Johan.mollerstrom@arcaroma.com Om ArcAroma AB (publ) ArcAroma har utvecklat en patenterad teknologi som kontrollerar och applicerar elektriska pulser för att optimera olika biologiska processer. CEPT®-plattformen, som

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum