Saniona publicerar sin delårsrapport för det andra kvartalet 2020

Dela

Finansiella nyckeltal

Jan - juni 2020 (jan - juni 2019)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2,5 MSEK (2,4)
  • EBIT uppgick till -56,1 MSEK (-49,7)
  • Periodens resultat uppgick till -64,6 MSEK (-44,6)
  • Resultatet per aktie uppgick till -2,18 SEK (-1,89)
  • Resultat per aktie efter utspädning -2,18 SEK (-1,89)

April - juni 2020 (april - juni 2019)

  • Nettoomsättningen uppgick till 2,0 MSEK (0,7)
  • EBIT uppgick till -25,5 MSEK (-20,6)
  • Periodens resultat uppgick till -36,4 MSEK (-19,8)
  • Resultatet per aktie uppgick till -1,23 SEK (-0,83)
  • Resultat per aktie efter utspädning -1,23 SEK (-0,83)

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2020

  • I april tillkännagav Saniona positiva topline-resultat från sin Fas 2-studie med Tesomet mot hypotalamisk fetma. Den dubbelblinda, placebokontrollerade studien visade att Tesomet är säkert och väl tolererat, och att statistiskt signifikanta resultat uppnåddes för de viktiga utfallsmåtten – däribland förändring av kroppsvikt, midjeomfång och glykemisk kontroll – i jämförelse med placebo.
  • Första maj 2020 utnämnde Saniona Rudolf Baumgartner, M.D., till Chief Medical Officer och Head of Clinical Development.
  • I juni meddelade Saniona att företaget mottagit ett positivt besked från det amerikanska läkemedelsverket FDA efter ett pre-IND-möte (Investigational New Drug) om det regulatoriska spår som föreslagits för Tesomet mot Prader-Willis syndrom (PWS). FDA bekräftade att Tesomet kan avanceras enligt förfarandet 505(b)2 och instämde vidare med Saniona vad gäller designen, den föreslagna doseringen och varaktigheten för den tilltänkta kliniska fas 2b-studien på PWS.
  • Saniona stärkte balansräkningen genom att avyttra aktier i Scandion Oncology A/S, vilket tillförde bolaget 38,2 MSEK, och genom inlösen av teckningsoptioner, vilket tillförde bolaget cirka 24,3 MSEK före emissionskostnader.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Den 10 augusti 2020 meddelade Saniona att bolaget tillförts 65 miljoner USD genom en framgångsrik riktad nyemission till ett syndikat av amerikanska och internationella institutionella investerare och sektorspecialister. RA Capital Management agerade ankarinvesterare i den riktade emissionen som även tecknades av bland annat Pontifax Venture Capital och New Leaf Venture Partners tillsammans med andra amerikanska och internationella investerare, däribland Andra AP-fonden (AP2), Tredje AP-fonden (AP3) och Fjärde AP-fonden (AP4).
  • Den 26 augusti 2020 tillkännagav Saniona en förstärkning av ledningsgruppen genom utnämningarna av Jason A. Amello som Chief Financial Officer, Trista Morrison som Chief Communications Officer och Linea Aspesi som Chief Human Resources Officer.


Kommentar från VD

  • ”Saniona har uppnått några avgörande milstolpar sedan det förra kvartalet genom att avancera de kliniska programmen för sällsynta ätstörningar och utveckla närvaron i USA än mer. Den likvid om 65 miljoner USD som tillförts bolaget genom en riktad nyemission till högt respekterade amerikanska och internationella institutionella investerare inom hälso- och sjukvårdssektorn gör det möjligt för oss att snabbt avancera den kliniska utvecklingen av Tesomet till sen fas. Den utgör samtidigt ett kvitto på den potential vi har i våra program och i vår växande närvaro i USA. Vi har vidare stärkt vår ledningsgrupp och gett större tyngd åt vår position som USA-baserat företag inom sällsynta sjukdomar genom att utse Rudolf Baumgartner, M.D., till Chief Medical Officer och Head of Clinical Development. Vad gäller det kliniska och regulatoriska området är vi mycket glada att vi, inför det pre-IND-möte med FDA som närmar sig under andra halvåret, kan bygga vidare på positiva resultat från Fas 2-studien på patienter med hypotalamisk fetma (HO) där de centrala utfallsmåtten visat statistiskt signifikanta förbättringar. Utöver detta har vi även nått en avgörande milstolpe i programmet för Prader-Willis syndrom, i och med att Saniona och FDA efter ett positivt pre-IND-möte kommit överens om tillämpligheten av det regulatoriska spåret 505(b)2 och om Fas 2b-studiens design. Sammantaget innebär de här framgångarna ett stort kliv i riktning mot vårt slutgiltiga mål – att avancera Tesomet till marknadslansering för att erbjuda patienter med de här sällsynta ätstörningarna en lösning”, säger Rami Levin, VD för Saniona.

För mer information, vänligen kontakta

Rami Levin, Koncernchef och VD, Saniona, telefon: +1 781 987 3144, epost: rami.levin@saniona.com

Anita Milland, Interim CFO & Head of IR, telefon +45-20163432, epost: anita.milland@saniona.com

Denna information är sådan information som Saniona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 augusti 2020 kl. 08:00 CET.

Om Saniona

Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på forskning, utveckling och kommersialisering av behandlingar mot sällsynta sjukdomar i centrala nervsystemet. Bolaget har fyra program i klinisk utveckling. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom på egen hand. Forskningen är inriktad på jonkanaler och bolaget har en bred portfölj av projekt i tidig fas. Saniona har samarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sin bas i Köpenhamn, och i Boston, USA. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX:  SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Elon och Elon Ljud & Bild bäst i branschen på medkänsla18.1.2021 13:00:00 CETPressmeddelande

Elon och Elon Ljud & Bild bäst i branschen på medkänsla Elon får högsta resultat i kategorin hemelektronik i Empati Grand Prix 2021. På den digitala galan presenterades resultatet där över 3000 svenskar varit med och röstat fram handelns mest empatiska företag. 2019 inledde vitvarukedjan Elon och hemelektronikkedjan Elon Ljud & Bild ett samarbete för att tillsammans bli den ledande fackhandelskedjan inom både hemelektronik och vitvaror på marknaden. Nu visar årets undersökning att de båda kedjorna gemensamt har ett starkt varumärke och är bäst i klassen på att förstå och känna empati. - Det är oerhört glädjande att se resultaten i undersökningen. Våra handlare runt om i landet gör ett fantastiskt arbete där service prioriteras och kunden alltid står i centrum. Det är såklart med stolthet som man tar del av resultaten i Empati Grand Prix, säger Martin Torstensson, kedjechef för Elon Ljud & Bild. Priset Empati Grand Prix arrangeras av Index House tillsammans med kommunikationsbyrån Pool.

Auriant Mining AB (publ.) publicerar verksamhetsuppdatering för 12 månader 202018.1.2021 10:30:00 CETPressmeddelande

Produktion och gruvverksamheten vid Tardan Den totala guldproduktionen under 12 månader 2020 var 953 kg (30 629 oz), en ökning med 50% jämfört med 635 kg (20 407 oz) under 12 månader 2019. Pravoberezhniy-fyndigheten var Bolagets främsta källa för malm under 2020. Jordavrymningen uppgick totalt till 902 km3. Mängden bruten malm uppgick till 387 kt med en genomsnittlig guldhalt på 2,42 g/t (den totala mängden guld i malmen var 937 kg). Under 2021 fortsätter Bolaget gruvdriften vid Pravoberezhniy-fyndigheten. För att säkra tillgången på malm under åren 2022 0ch 2023 från malmzonerna #3 och #26 vid Tardan-fyndigheten kommer Bolaget också att utföra jordavrymningsarbeten på dessa malmzoner under 2021. Produktion vid Solcocon Under 2020 producerade Bolaget 12 kg (386 oz) alluvialt guld jämfört med 54 kg (1 730 oz) under det föregående perioden. Detta berodde på den sena starten av alluvial produktion (augusti 2020 mot maj 2019) på grund av utbrottet av covid-19-pandemin. Denna produktion är

Arcomas nya VD köper aktier i bolaget18.1.2021 10:00:00 CETPressmeddelande

2021-01-18 PRESSRELEASE Arcomas nya VD köper aktier i bolaget Sanna Rydberg, VD för Arcoma har den 12/1 2021 förvärvat 7 000 aktier i bolaget till ett värde av 175 280 kr. Sanna hade sedan tidigare inga aktier eller teckningsoptioner i bolaget. ”Jag tror starkt på Arcoma, genom vårt fokus på lönsamhet kombinerat med ökad försäljning genom partnerskap och innovation har vi nu lagt grunden för fortsatt tillväxt. Vi ser mycket positivt på framtiden”, kommenterar Sanna Rydberg, VD, Arcoma AB Om Arcoma Arcoma, med lång erfarenhet av branschen, är en ledande leverantör av integrerade digitala röntgensystem med hög kvalitet och avancerad teknik. Arcomas produkter erbjuder den senaste digitala bildtekniken kombinerat med tekniskt avancerade rörliga positioneringssystem, vilket tillsammans med ergonomisk skandinavisk design, erbjuder kunden kompletta, konfigurerbara och funktionella digitala röntgensystem. Bolagets produkter säljs via återförsäljare samt via OEM-kunder och det finns idag över 3

HOYLU AB: HOYLU MOTTAGER ÄNNU EN ORDER FRÅN PARTNER I RYSSLAND18.1.2021 09:00:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige den 18 januari 2021 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar tillkännagav idag att man mottagit ytterligare en order från Polymedia, (https://polymediatech.com/), en framstående integrerare, mjukvaruutvecklare och även Hoylus samarbetspartner på den ryska marknaden. Företaget samlar samman kontor i 11 olika städer i Ryssland och CIS samt har ett återförsäljarnätverk med fler än 700 partners över hela Ryssland. Ordervärdet på den nya ordern uppgår till 160 000 kronor och inkluderar mjukvarulicenser (https://www.hoylu.com/hoylu-enterprise/) (50 000 kronor i ARR årligen återkommande intäkter) och HoyluWalls. (https://www.hoylu.com/hoyluwall/). För mer information, vänligen kontakta: Stein Revelsby, VD på Hoylu +1 213 440 2499 E-post: sr@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO på Hoylu +1 425 829 2316 E-post: kw@hoylu.com Om Hoylu Hoylus uppdrag är att göra distansarbete och informationsdelning enkelt. Hoylus Connected Workspaces™ hjälper företagsklienter att hantera sina

HOYLU FORTSÄTTER ATT EXPANDERA SIN VERKSAMHET MED STORT BYGGFÖRETAG I USA18.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige, 18 januari 2021 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, meddelade idag att man fått ytterligare en order från Walbridge, (https://www.walbridge.com/about/company-overview/ en fullservice entreprenad firma med huvudkontor i Detroit, MI, genom att använda Hoylus workspaces och Pull planning programvara (https://www.hoylu.com/pull-planning/) för ett nytt konstruktionsprojekt hos en stor biltillverkare i USA. Walbridge är en befintlig kund hos Hoylu och det nya ordervärdet är 350 000 kronor, inkluderar mjukvarulicenser (100 000 kronor i ARR, årligen återkommande intäkter) och en 3 kanal HoyluWall. (https://www.hoylu.com/hoyluwall/). För mer information, kontakta: Stein Revelsby, CEO at Hoylu +1 213 440 2499 Email: sr@hoylu.com Karl Wiersholm, CFO at Hoylu +1 425 829 2316 Email: kw@hoylu.com Om Hoylu Hoylus uppdrag är att göra distansarbete och informationsdelning enkelt. Hoylus Connected Workspaces™ hjälper företagsklienter att hantera

Hans van’t Hoff ny Chief Operations Officer18.1.2021 08:30:00 CETPressmeddelande

Malmö - ZetaDisplay AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ZETA) meddelar att Hans van 't Hoff har utsetts till Chief Operations Officer för ZetaDisplay. Han ersätter Manu Mesimäki som har beslutat sig för att lämna koncernen i slutet av januari 2021. "Efter att ha satt upp en koncernövergripande struktur för Operations under det gångna året är det nu dags att ta nästa steg genom att fokusera på skalbarhet, inre effektivitet och lönsamhet", säger VD Per Mandorf. Hans van't Hoff kommer att rapportera till Per Mandorf och vara en del av koncernledningen för ZetaDisplay. Hans van't Hoff, 58, är holländsk medborgare och arbetar för ZetaDisplay sedan förvärvet av Gauddi BV i slutet av 2019. Han har en lång och framgångsrik bakgrund inom service och operations management. Hans van’t Hoff är baserad i Nederländerna. Malmö 18 januari 2021 Vid frågor, vänligen kontakta: Per Mandorf, Koncernchef & VD Phone +46 704-25 82 34 Emailper.mandorf@zetadisplay.com Jacob Stjernfält, CFO Telefon +46 76-8754177 E-mai

Klövern köper två fastigheter i Lund och Malmö för 113 mkr18.1.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Klövern har i två separata transaktioner tecknat avtal om att förvärva två kontorsfastigheter i Lund och Malmö för ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 113 mkr. Fastigheten Harven 2 i Lund har en uthyrningsbar yta om 3 200 kvm och är fullt uthyrd till Unikum Datasystem. Den återstående kontraktstiden uppgår till 5 år med ett årligt kontraktsvärde om 4,5 mkr. Tillträde av fastigheten skedde den 15 januari. I Malmö har avtal ingåtts om nybyggnation på fastigheten Grävstekeln 2. Den planerade byggnaden, som är fullt uthyrd till bland annat We Construction, kommer att ha en uthyrningsbar yta om 1 925 kvm och huvudsakligen bestå av kontor. Hyresvärdet uppgår till 3,3 mkr och den genomsnittliga avtalslängden är 5 år. Tillträde är planerat till det första kvartalet 2022. Den 30 september 2020 uppgick värdet på Klöverns fastighetsbestånd i Malmö och Lund till 3 miljarder kronor, vilket motsvarade 5 procent av bolagets totala fastighetsvärde. ”Det är glädjande att vi kan göra ytterli

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum