Sänk kostnaderna för bilister – ta bort skatten på trafikförsäkringen
2007 infördes skatt på trafikförsäkringen som del av en reform för att omfördela kostnaden för trafikskadade. Medan resten av reformen skrotades blev skatten på 32 procent kvar och har sedan dess gett staten en intäkt på 3–4 miljarder kronor årligen.
Nu när kostnaderna för Sveriges bilister ökat markant på kort tid vill finansminister Mikael Damberg se över vilka stöd som kan vara till hjälp för att lindra utvecklingen. Därför kräver M Sverige att skatten på trafikförsäkringen tas bort.
– Vi måste titta på alla möjligheter att dämpa hushållens utsatthet nu när kostnaderna för bilen har ökat så kraftigt. Genom att ta bort den här skatten sänks kostnaden med ungefär 700 kronor per år för en vanlig personbil, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Skatteutskottet angav i sitt betänkande att reformen skulle belöna ett trafiksäkert beteende. Vad man menade med detta är oklart eftersom skatten har inneburit ökade kostnader för samtliga fordonsägare.
Men skatten skulle också finansiera skattelättnader i budgetpropositionen för 2007 i syfte att öka sysselsättningen, alltså arbetsmarknadspolitik.
– Bilister har finansierat det här i 15 år nu, det räcker. Och eftersom reformen för trafikskadade slopades har skatten ingen som helst koppling till trafiksäkerhet. Kostnaden måste upphöra nu, säger Caroline Drabe.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-936 98 60caroline.drabe@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nollvisionen och vägtrafikens omställning kräver en skrotningspremie19.5.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Nyare bilar är både renare och säkrare än äldre. Men trots att det finns verktyg för att få fler att byta bil har Sverige inte haft någon skrotningspremie på 15 år.
Ny ordförande för Riksförbundet M Sverige9.5.2022 10:57:17 CEST | Pressmeddelande
På Riksförbundet M Sveriges kongress 2022 valdes Jan Sandberg till ny ordförande.
Anpassa bränsleskatterna till den nya ekonomiska verkligheten7.5.2022 11:47:44 CEST | Pressmeddelande
Av alla resor som görs i Sverige sker 9 av 10 med bil. Bilen är, och kommer under överskådlig framtid att vara, nödvändig för att vardagen ska fungera.
M Sverige kräver fler 2+1-vägar5.5.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under de senaste åren har Trafikverket fått ta emot kraftig kritik mot de hastighetssänkningar som genomförs på svenska vägar runtom i landet. Även om Trafikverket backat gällande vissa vägar i områden där kritiken har varit som störst, kvarstår myndighetens generella linje: Alla vägar utan mitträcken bör sänkas till 80 km/h.
En nykter väg till nollvisionen4.5.2022 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Alkohol och narkotika hör inte hemma i trafiken. En bilförare påverkad av droger, alkohol eller andra berusningsmedel har längre reaktionstid, försämrat omdöme och är en livsfara både för sig själv och sina medtrafikanter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum