Sara Grahn lämnar Brynäs IF

Idag kom beskedet att målvakten Sara Grahn lämnar Brynäs IF efter 8 säsonger i föreningen.

Sara Grahn, född 1988 startade sin spelarkarriär i Örebro HK i hemstaden Örebro och har sedan spelat två säsonger med Linköpings HC innan hon inför säsongen 2010/2011 skrev kontrakt med Brynäs IF. Grahn har totalt spelat 225 matcher för Brynäs IF under 8 säsonger.

-Det har för mig varit ett tufft beslut, jag har funderat och det har inte varit ett lätt beslut att ta. Men jag känner att det är rätt för mig att testa på något nytt och få möjligheten att utvecklas vidare i en ny miljö. Jag är otroligt tacksam för mina 8 år inom Brynäs IF. Jag har fått arbeta med många fina människor och föreningen har ställt upp otroligt fint för mig, det är något jag kommer ha med mig för resten av livet, säger Sara Grahn.

Sara Grahn har under flera säsonger varit föreningens förste målvakt i representationslaget i Svenska damhockeyligan (SDHL). Nu har hon signerat ett kontrakt för att spela med SDHL-klubben Luleå/MSSK, dit flyttlasset går i augusti.

-Jag har många vänner som spelar i Luleå/MSSK och jag ser fram mot att få utvecklas vidare i Luleås organisation som satsar på damverksamheten och är en förening som driver på för att utveckla damhockeyn i Sverige i stort, berättar Sara Grahn.

På frågan om vad hon främst kommer sakna och minnas från tiden i Brynäs IF, berättar Sara:

-Ja främst alla fina personer jag fått förmånen att arbeta med, vill mest lyfta fram min målvaktstränare Pecka (Per-Erik Alcén) när han blev sjukskriven och sedan slutade i föreningen så tog det såklart hårt på mig, vi hade ett otroligt gott samarbete. Men jag vill också passa på att tacka; ”Lurken” (Per-Åke Bäckman), Lillis, Mats Bäcklin och Magnus Ågren. Ni har alla ställt upp otroligt fint för mig under åren i Brynäs IF. Jag vill dessutom tacka vaktmästeriet som alltid har varit hjälpsamma och ställt upp med allt ifrån omklädningsrum och extra istider med mera. Ett stort tack också till all personal i Brynäs IF som alltid varit trevliga under alla år. Jag vill också understryka att mitt Brynäs-hjärta inte försvinner bara för att jag nu byter klubb, säger Sara Grahn.

Vilket är ditt finaste hockey-minne?

-Ett fint minne från tiden i Brynäs är såklart när är vi slog ut Modo i semifinalen säsongen 10/11, då vi vann med 2-0 i matcher och slår ut dom på straffar. Just den säsongen var speciell, vi hade kanske inte det bästa laget på pappret men det var en fin trupp med otroligt stark sammanhållning och vi spelade för varandra. Sen säsongen efter (11/12) var vi så nära man kan komma att vinna SM-guld, vi förlorade finalen med 1-0 och då spelades finalen i bäst av en match. Otroligt starka minnen som jag är och kommer fortsätta vara stolt över, säger Sara Grahn.

-Vi tackar Sara stort för de här fina åren i Brynäs IF.  Vi önskar Sara stort lycka till i hennes kommande utmaningar, säger Åke Lilljebjörn dam-ansvarig Brynäs IF.

Brynäs IF arbetar för fullt med lagbygget inför kommande hockeysäsong, inom kort presenteras mer nyheter kring damtruppen och damverksamheten.

Följ arbetet med lagbygget på brynas.se

För ytterligare frågor kontakta Åke Lilljebjörn, Dam-ansvarig Brynäs IF 0736-333362