Sara Kullgren ny förhandlingschef på Ledarna

Sara Kullgren har utsetts till ny förhandlingschef för Ledarna, Sveriges chefsorganisation.

- Jag ser fram emot att tillsammans med mina kollegor fortsätta skapa förutsättningar för Sveriges chefer att vara bra chefer. Chefers villkor ska stämma överens med de krav som ställs i chefsrollen. Vi behöver fortsätta utveckla vårt Ledaravtal och arbeta tillsammans med arbetsgivarna för att få det att tillämpas, säger Sara Kullgren.

I uppdraget som Ledarnas förhandlingschef ingår att leda avdelningen Avtal, juridik & rådgivning med totalt cirka 30 medarbetare. Förhandlingschefen ingår i ledningsgruppen och ordförandestaben. I uppdragen ingår även att representera Ledarna i olika sammanhang och att ingå i förhandlingschefsgrupperingarna inom PTK och OFR.

- Sara har bred erfarenhet från såväl privat som offentlig sektor och hon känner Ledarna och svensk arbetsmarknad mycket väl. Med henne får vi en strategisk förhandlingschef med gedigen kunskap om både kollektivavtalssystemet och chefers verklighet. Något som gagnar Ledaravtalets utveckling och våra medlemmar väl, säger Martin Fridolf, vd Ledarna.

Sara Kullgren har närmare 30 års erfarenhet av arbete med anknytning till arbetsmarknaden och hon har god kännedom om partsvärlden och den svenska arbetsmarknadsmodellen. Sedan december 2012 arbetar hon på Ledarna som chefsjurist och chef för enheten Juridisk service. Innan dess arbetade hon på Medlingsinstitutet. Sara har också arbetat på arbetsgivarorganisationer i mer än 10 år och varit sekreterare i flera statliga utredningar med anknytning till arbetsmarknaden.

Sara Kullgren tillträdde tjänsten som förhandlingschef den 1 september. Hon fortsätter att vara Ledarnas chefsjurist.

Ingen tid för återhämtning i sommar heller, chefen?29.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Just nu börjar många trappa ner inför en välförtjänt ledighet. Men hur ser det ut för Sveriges chefer? Ledarna, Sveriges chefsorganisation har undersökt det och ställt frågan till fler än 30 000 chefer på svensk arbetsmarknad. Det visar sig att var fjärde chef i landet upplever att de sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Det är framför allt chefer inom offentlig sektor som saknar tid för återhämtning. I Sverige är det 31,5 procent av cheferna som inte får den återhämtning de så väl behöver.