Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Sara Månsson - Årets Domare i SBL Dam

Under slutspelet i Svenska Basketligan Dam delar vi ut årets utmärkelser till de spelare, ledare och lag som utmärkt sig extra mycket under säsongen 2021-2022. Idag delar vi ut priset Årets Domare - som går till Sara Månsson!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, och för första gången har även supportrar varit med och lagt sina röster på årets utmärkelser. Fansens röster räknas om till 25% av det sammanlagda röstresultatet, och coacher, lagkaptener och medias röster står för 75% av rösträkningen.

Utmärkelserna Årets Lyft, och Årets Matcharrangemang (delas ej ut 2022), delas ut av Svenska Basketbollförbundet.

Årets Domare: Sara Månsson

Sara blev förbundsdomare för 5 år sedan, våren 2017, och har dömt i förbundets serier från och med säsongen 2017/18. Hon gjorde debut i Svenska Basketligan Dam säsongen 2018/19 som hon sedan har dömt sedan dess. Hon fick FIBA-licens hösten 2021.

I omröstningen till Årets Domare fick Sara flest röster hos både fansen samt hos coacher, lagkaptener och mediarepresentanter, sammanlagt nästan 15% av rösterna.

Kommentar till utmärkelsen:
"Hon har på kort tid seglat upp till att vara en av seriens främsta och mest respekterade domare. Hon har hög integritet och möter ledare och spelare med kompetens och konsekvens.

Röstresultat Topp 10 - Årets Domare

Coacher, Lagkaptener & Media Fans
# ÅRETS DOMARE 75 % 25 % TOTALT (100%)
1 Sara Månsson 11 3,6 14,60%
2 Arek Glocko 6,6 2,4 9,00%
3 Oggi Mandic 6,6 0,9 7,50%
- David Löfgren 6,6 0,9 7,50%
5 Blazo Begenisic 6,6 0,7 7,30%
6 Rickard Eriksson 4,4 2,2 6,60%
7 Hammadi Neffati 4,4 1,1 5,50%
8 Charlie Lundgren 4,4 0,9 5,30%
9 Fedja Serhatlic 4,4 0,7 5,10%
10 Shaker Nasrollah 4,4 0,4 4,80%
- Övriga 15,6 11,2 16,80%

Regler för omröstningen
- Coacher, Lagkaptener och Medias röster står för 75%, supportrarnas röster för 25% av den totala rösträkningen.
- Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
- Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
- Endast coacher och spelare som deltagit i 15 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Damlandslaget samlas för juniläger10.5.2022 14:22:31 CEST | Pressmeddelande

Årets första damlandslagstrupp kallas till läger 11-15 juni, och förbundscoacherna har valt att ta ut en ung trupp som ska få chansen att visa upp sig inför fortsättningen av EM-kvalet. – Det är en mix av collegespelare, SBL-spelare och några yngre utlandsproffs som varit med tidigare. Att vi inte har några kvalmatcher i sommar ger oss nu chansen att få jobba med dessa spelare och se vilka som kan slå sig in i truppen i november, säger förbundscoach Ira Otamiri.