Interflora

Sarah Angelsiöö: "Jag vill skapa magi"

Dela
Sarah Angelsiöö, ägare av Interflora Gullvivan i Stockholm
Sarah Angelsiöö, ägare av Interflora Gullvivan i Stockholm

Butiken Gullvivan i Stockholm är välfylld. I kyldisken vippar vallmo intill slöjsilja som slagit ut i rosa skyar. Fantastiska fröställningar fångar blicken. Det märks tydligt att floristen Sarah Angelsiöö, som är ny ägare, har känsla för färg och form.

I slutet av maj tog Sarah över Gullvivan på Karlavägen 53, en av Stockholms äldsta blomsterbutiker med anor från 1905. Namnet har hon behållit, hon vill gärna vara en länk i den långa historien.

– Kyldisken är lite urplockad för tillfället, ursäktar hon sig när hon öppnar ett par timmar innan kunderna får komma in. Men sorterna som finns där berättar om Sarahs fingertoppskänsla.

Naturligt, magiskt och frodigt

– Jag vill att min stil ska kännas naturlig, att blommor och växter ska likna dem som växer i trädgårdarna. Det ska uppfattas som magiskt och frodigt. Vallmo och luktärter får flyga ut lite på sidan av buketten, det ger liv. Och jag älskar dova färger – smutsrosa, vinrött och alla de bruna nyanserna på hösten. Jag jobbar mycket med grönt och tycker om att pilla med det. Just nu finns det så fina olivkvistar.

Sarah kombinerar också torkade växter med snittblommor. Den trenden är stark just nu och hon märker att kunderna snappat idén.

– Jag blandar gärna in torkat i färdigproducerade buketter, så att det syns direkt hur fint det blir.

Noga med skötselråd

Hållbarhetsaspekten av det torkade är en positiv bieffekt. Sarah tänker även på att köpa in närodlat när det finns och att ge kunderna skötselråd för att blommorna ska hålla så länge som möjligt när de kommer hem.

– Jag är noga med att påminna om att byta vattnet ofta och att inte använda kökssaxen när man snittar stjälkar. Det är något som många gör, utan att tänka på att porerna täpps till då.

Blommor till Kenzas sagobröllop

Till vardags binder hon förstås mycket buketter, men som florist får man även specialbeställningar, som scendekorationer till event. Att tänka stort är en rolig utmaning. Det fick hon göra när influencern Kenza skulle gifta sig för ett par år sedan. Sarah, som samarbetade med en bröllopskoordinator, gjorde hela blomsterarrangemanget till vigseln och festen efteråt – brudbuketten med rosa rosor, vita pioner, klematis och grön mimosa, blomsterbåge, girlanger, bordsdekorationer och en stor blomstervägg som gästerna kunde fotograferas mot. Den bildade sedan fond bakom brudparet under middagen.

– Jag har flera fina minnen förknippade med mitt arbete, det här är definitivt ett av dem, säger hon.

"Mitt hjärta slår lite extra för bröllop"

Namn: Sarah Angelsiöö.
Butik: Interflora Gullvivan Stockholm.
Tycker om: Att låta hantverket spreta.
Styrkor: Entusiastisk, driven och kreativ, med en egen stil.
Favorituppdrag: Bröllop.

Sarahs 3 bästa tips:

  1. Var noga med skötseln av blommorna – ren vas, friskt vatten och inga blad under vattenytan.
  2. Våga blanda torkade blommor med färska.
  3. Snitta blommorna med en vass kniv, inte med kökssaxen!

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sarah Angelsiöö, ägare av Interflora Gullvivan i Stockholm
Sarah Angelsiöö, ägare av Interflora Gullvivan i Stockholm
Ladda ned bild

Om

Interflora
Interflora
Gustavslundsvägen 18
167 51 Bromma

08-6344400https://www.interflora.se/

Interfloras vision är att få fler att älska blommor – och varandra. Det är det vi kallar The Flower Effect. Vi tror att det bästa sättet att visa känslor på är att skicka blommor. För att leendet hos den som får blommor är så äkta. För att blommor kan förvandla ett helt rum. För att de doftar gott. För att man blir lycklig i själen av att ge.

Interflora startade sin resa 1923 när sex blomsterhandlare grundade Interflora i Sverige och idag säljer vi Blommogram genom interflora.se och cirka 600 fristående blomsterbutiker.

Läs mer på www.interflora.se

Följ Interflora

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Interflora

Heidi Mikkonen: "Jag älskar att inspirera"10.10.2019 13:59:00 CESTBlogginlägg

Att skapa med säsongens blommor är ett självklart val för Heidi Mikkonen. Längtan efter höstens hortensior eller vårens första tulpaner är en härlig känsla och variationen ger idéerna näring. Omväxlingen hör till det hon uppskattar allra mest som florist. Ingen dag är den andra lik. – Att få använda mycket material är ju fantastiskt, som till riktigt stora kransar eller kistdekorationer. Men det är lika fint att ta vara på det som eventuellt blivit över efter dagens arbete, svinnet. En ensam gul ros eller enstaka lejongap blir hur fina som helst i en personlig bukett. Förr skulle man alltid ha tre eller fem av varje sort, men så behöver man inte tänka längre, säger Heidi. Känner av stämningar När hon skapar till sig själv blir det helst naturinspirerat, blommigt och kvinnligt, men att kunna läsa av kunden är givetvis en förutsättning för att lyckas i yrket. Inspiration hittar hon ute i folklivet, i arkitekturen runtomkring, i filmer, på loppisar och i årstidernas skiftningar. – Jag let

Interflora är stolt sponsor till Cancerfonden & Rosa bandet16.9.2019 09:27:00 CESTPressmeddelande

Som stolt sponsor till Rosa Bandet kommer Interflora under oktober månad att bli blomstrande rosa. Rosa buketter kommer att säljas på interflora.se, där 30 kr per bukett kommer gå oavkortat till kampen att besegra cancer. – Vi är mycket stolta över att få vara med och bidra till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Det känns som ett väldigt naturligt samarbete då vår produkt är med i livets alla tillfällen och skänker omtanke, kärlek och pepp, säger Nina Lindvall, vd på Interflora. Interflora kommer även att sälja årets Rosa Band som tillval till alla Blommogram från den 27 september till den 3 november. Om Cancerfonden och Rosa Bandet: Årets Rosa Bandet-kampanj har temat ”Tillsammans mot cancer” och kampanjens syfte är att samla in pengar till forskningen, sprida kunskap om sjukdomen och påverka beslutsfattare i viktiga frågor. Målet är att färre ska drabbas och att fler ska överleva cancer.

Sofie Danielsson Söhr: "Naturen gör mig kreativ"13.9.2019 09:00:00 CESTBlogginlägg

Sofie Danielsson Söhr söker sig gärna ut i naturen för idéernas skull, de flödar bättre där. Men också för att gräs, kottar och fröställningar ger en magisk touch till floristiskt hantverk. Utflykterna är en bonus för Sofie som är uppvuxen långt ute på den skånska landsbygden, men bosatt i Stockholm sedan många år. ETT BLOMSTRANDE ÅRHUNDRADE När hon fick uppdraget av Interflora att skapa matchande buketter till vintagevaser från Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, fann hon inspirationen både utom- och inomhus. – Jag ville skapa trädgårdskänsla i en dov färgskala som jag lånat från gamla målningar, säger hon om buketten Art Deco som säljs på interflora.se i samband med Barnebyskampanjen Ett blomstrande århundrade. Hon band klematis, ros, nejlika, blomstermorot, tistel och eukalyptus i en asymmetrisk och spännande form för att matcha en tidstypisk 1920-talsurna i gjutjärn. – Buketterna till kampanjen var ett roligt uppdrag som känns rätt i tiden med tanke på h

Interflora och Barnebys visar upp ett blomstrande århundrade11.9.2019 09:00:00 CESTNyheter

Idag släpper Interflora och Barnebys ett samarbete där de tillsammans har tolkat ett århundrade av tidstypiska vaser och skapat moderna och stiltrogna blomsterarrangemang som passar till. Svensk formgivning har gått från stram och stilren till mjuk och färgglad med böljande mönster. Snittblommorna har följt med sin tid på samma sätt. I detta samarbete mellan Barnebys, som är en söksajt för konst, design och antikviteter, och Interflora har ett antal vintage-vaser valts ut. Vaserna har sedan med hjälp av VM-floristen, Sofie Danielsson Söhr, matchats med moderna tolkningar av tidstypiska buketter. – Vi är så stolta och glada över detta spännande samarbete med Barnebys. Det här är en del i strategin att både bredda erbjudandet till att appellera en mycket medveten och designintresserad konsument och att visa den kreativa höjden i våra floristers hantverk. Vi knyter samtidigt an till det stora intresset för återbruk. Vi hoppas nu att vi ska inspirera våra kunder att leta fram gamla vaser o

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum