Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Sarah Sjöström, hela herrlandslaget i handboll, Bella Gulldén, Jamina Roberts och Sanny Dahlbeck är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända idrottsstjärnor såsom Ingemar Stenmark och Björn Borg syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en gemensam räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för alla barns hälsa och en mer hållbar värld.

-       Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder. Organisationen driver därför projekt riktat till barn och unga i skolor och arbetar genom opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.

-       Vi i Handbollslandslaget har valt att stödja det fantastiska och viktiga arbete som A Non Smoking Generation gör för att främja unga människors hälsa. Kan vi tillsammans med A Non Smoking Generation hjälpa och inspirera unga att inte börja med användning av tobak gör vi gärna det, säger lagkaptenen Jim Gottfridsson.

Samtidigt försöker motståndaren i tobaksindustrin fånga ungdomar i ett livslångt nikotinberoende genom produktutveckling och marknadsföring. En vanlig metod är att sponsra kända profiler för att marknadsföra deras produkter i sociala medier.

-       Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men tobaksindustrin hittar hela tiden sätt att kringgå lagstiftningen. Vi hoppas att vår kampanj och alla fantastiska förebilders insats kan motverka en del av all den tobaksreklam som unga dagligen utsätts för i sociala medier. Nu är det dags för vuxna att ta sitt ansvar och sätta barns rättigheter och hälsa före allt annat, säger Helen Stjerna.

Kända förebilder som deltar i kampanjen:

• Alexander Pärleros, entreprenör och influencer
  • Sofia Wistam, programledare
  • Svenska handbollslandslaget herrar
  • Therese Lindgren, influencer och entreprenör

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.

A Non Smoking Generation kommer till Haparanda13.12.2018 06:00:00 CETPressmeddelande

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.