Sarenbrant den enda med två titlar på topp 10-listan för 2019

I dag publicerades de uppdaterade årstopplistorna över 2019 års bokförsäljning. Nytt för i år är att alla format räknas med. Sofie Sarenbrant är den enda författaren med två titlar på topp 10-listan genom Skamvrån på plats 7 och Syndabocken på plats 10, och Alex Schulman ligger på plats 6 med Bränn alla mina brev. På plats 26 finns Det som göms i snö av Carin Gerhardsen.

”Jag blir mycket glad när jag ser listan”, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark. ”Det känns bra att så många har hittat dessa läsvärda titlar.”

I mitten av februari rönte de publicerade årstopplistorna stor uppmärksamhet i media. Anledningen var att två av landets bäst säljande författare, Sofie Sarenbrant och Alex Schulman, ej fanns med på topp 10-listan.

”Jag är väldigt glad att listan korrigerades till slut”, säger Sofie Sarenbrant. ”Med två titlar på topp 10 var det värt allt slit.”

Bookmark och Albert Bonniers har tre titlar var på listan, medan Harper Collins, Norstedts, Fitnessförlaget och Forum har varsin titel.

Bokförsäljningsstatistiken omfattade 2019 för första gången topplistor på verksnivå. Dessa topplistor inkluderar fysisk bokhandel, internetbokhandel, bokklubbar, dagligvaruhandel och digitala abonnemangstjänster.

Frida Boisen med och leder Sveriges största digitala inspirationsevent under coronakrisen2.4.2020 14:45:14 CESTPressmeddelande

Mitt under Corona-krisen, när vårt land har stannat och vi inte längre får mötas, presenteras nu TerrificTuesdays, Sveriges största digitala inspirationsevent, direktsänt från Globen. Programledaren, digitala experten och författaren Frida Boisen leder eventet tillsammans med förändringsledaren Kristina Hagström-Ilievska, som båda också är initiativtagare till TerrificTuesdays tillsammans med techbolaget Pulsen Integration. – Det är nu vi alla behöver varandra som mest! Därför samlade vi ihop Sveriges bästa talare och artister, för att med mod, nya insikter och inspiration ge vårt land kraft att ta sig igenom den här krisen, säger Frida Boisen. Eventet är gratis för alla att följa från mobil, dator eller surfplatta, men alla som har möjlighet att stötta projektet kan göra det. Allt överskott från projektet går till WHO:s fond COVID-19 Solidarity Response Fund. Premiären sänds från Ericsson Globe Arena kl 14 på tisdag med talaren Christina Stielli, som två år i rad har utsetts till året