Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

SAS blir huvudpartner till Sveriges Paralympiska Kommitté inför Paralympics i Tokyo 2020

SAS har idag tecknat avtal med Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) om samarbete inför de kommande paralympiska spelen i Tokyo i augusti 2020. Samarbetet innebär att den paralympiska truppen flyger till Japan med SAS och att SPK tillsammans med SAS är en av värdarna för "House of Scandinavia", en mötesplats för skandinaviska representanter, medier och ambassadörer under de olympiska- och paralympiska spelen.

SAS och Sveriges Paralympiska Kommitté, i bakgrunden Pernilla Lindberg (simning)

Med initiativet vill SAS stödja den paralympiska truppen i Sverige på deras resa mot de paralympiska spelen.

–  De paralympiska spelen är ett av flera sätt för SAS att stärka den skandinaviska rösten hemma och i världen. Värderingar som respekt för individen och vänskap över gränser är starka i Skandinavien och är något som SAS delar. Gränsöverskridande möten skapar förutsättningar för en hållbar utveckling i samhället i stort. Att mötas, utbyta erfarenheter och dela värderingar gör världen bättre, något som resor och flyg möjliggör, säger Karl Sandlund, EVP Commercial.

Genom avtalet med Sveriges Paralympiska Kommitté blir SAS Olympiska och Paralympisk partner i Sverige, Norge och Danmark.

–  Vi ser att samarbetet mellan SAS och de skandinaviska Paralympiska Kommitterna bryter ny mark, sätter exempel för framtiden. Som ”Proud Carrier of Paralympic Athletes” skapar SAS ett tydligt fokus på Sveriges paralympiska trupps prestationer och Paralympiska spelen.  Samarbetet med SAS ger inte minst truppen möjligheten att få den bästa möjliga reseupplevelsen till Tokyo, säger Johan Strid, generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

SAS ingår sedan tidigare i ett unikt landsöverskridande partnerskap med de tre skandinaviska olympiska kommittéerna (DIF, NIF och SOK)* och är huvudpartner för de skandinaviska olympiska kommittéerna inför och under sommar-OS i Tokyo 2020 och vinter-OS i Peking 2022.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, har mer än 30 miljoner resenärer per år, som flyger till, från och inom Skandinavien. Vi kopplar ihop våra tre knutpunkter – Köpenhamn, Oslo och Stockholm – med 125 resmål i Europa, USA och Asien. Våra skandinaviska värderingar inspirerar oss i vårt hållbarhetsarbete och SAS ska till år 2030 minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent och flyga med biobränsle motsvarande den totala förbrukningen av SAS hela inrikestrafik.

Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds nästan 19 000 dagliga flyg till mer än 1 300 destinationer runt om i världen.

För ytterligare information, vänligen kontakta SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44.

Nicolina Pernheim (judo)
Stefan Olsson (tennis)
Anna-Carin Ahlquist (bordtennis)

Jonas Björkman utklassad av Rebecka Sternisa Bellander i rullstolstennis13.11.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Femfaldiga SM-mästarinnan Rebecka Sternisa Bellander siktar mot Paralympics i Tokyo 2020 – men på vägen dit väntade en nervkittlande match i rullstolstennis mot tennislegendaren Jonas Björkman. Resultatet? 24-åriga Rebecka utklassade den tidigare världsettan Jonas. Matchens syfte var att visa på den enorma talang som finns inom parasporten – och samtidigt få fler att våga satsa.