Säsongen avslutas för flera serier

Svenska Innebandyförbundets styrelse har tagit beslutet att avsluta säsongen för Allsvenskan dam och division 1 herr. Samtliga distriktsförbund (SDF) har samtidigt beslutat att avsluta distriktsserierna för seniorer.

Foto: Per Wiklund

Allsvenskan dam och division 1 herr pausades under hösten 2020 med anledning av den rådande situationen med Covid-19. Även distriktsförbunden avbröt av samma skäl pågående seriespel.

Förutsättningarna för fortsatt tävlingsspel har avsevärt påverkats. Av omsorg om att den idrottsliga verksamheten kan bedrivas på ett ändamålsenligt och nödvändigt effektivt sätt har Svenska Innebandyförbundet beslutat att avsluta seriespelet för säsongen 2020/21 i alla seniorserier, förutom de som tidigare har bedömts vara yrkesmässiga.

Allsvenskan dam och division 1 herr
Serierna avslutas för säsongen. Ingen upp- och nedflyttning sker inför kommande säsong. Samtliga föreningar behåller sin serietillhörighet. Ingen uppflyttning från högsta distriktsserier genomförs.

Seniorserier på distriktsnivå
Serierna avslutas för säsongen. Ingen upp- och nedflyttning från de serierna sker inför kommande säsong. Samtliga föreningar behåller sin serietillhörighet.

Svenska Innebandyförbundets generalsekreterare Mikael Ahlerup om beslutet:
– Vi förstår att det kan finnas en del som har uppfattningen att vi borde ha fattat det här beslutet tidigare, men för svensk innebandys skull har vi väntat in i det längsta. Det är oerhört ledsamt för hela innebandysverige att verkligheten ser ut som den gör med pandemin.
– Vår tävlingsenhet har arbetat hårt under en lång tid för att skapa olika scenarier för eventuella uppstarter av serierna, eftersom vi verkligen har velat fortsätta spelet under säsongen. Men med nuvarande utveckling i det svenska samhället ser vi inte att det är möjligt att slutföra serierna på ett rättvist sätt. Vi har kommit till en punkt där ett beslut måste fattas och vi tycker, tillsammans med samtliga våra distriktsförbund, att det här beslutet är det bästa för innebandyn under de omständigheter som råder i landet.

Svenska Superligan och Allsvenskan herr
Seriespelet fortsätter i enlighet med spelschemat.

Juniorallsvenskan, DJ18-SM och P16-SM
Serierna avslutas inte i det här skedet. Svenska Innebandyförbundet följer utvecklingen noga och utvärderar löpande om det finns förutsättningar för att längre fram kunna genomföra tävling för de aktuella åldersgrupperna.

Beslutsmeddelande från Svenska Innebandyförbundets styrelse.

Upp- och nedflyttning

Svenska Superligan dam
Lag 1-8 till slutspel. Inga lag degraderas.

Svenska Superligan herr
Lag 1-8 till slutspel. Lag 13-14 degraderas.

Allsvenskan dam
Inga lag från respektive serie flyttas upp eller ner.

Allsvenskan herr
Lag 1-4 till play off. Inga lag från respektive serie degraderas.

Distriktsnivå
Ingen uppflyttning till förbundsserierna från högsta distriktsserier genomförs.

Foto: Per Wiklund

Storsatsning på studio inför SM-finalen8.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april spelas SM-finalen, en av innebandyns kronjuveler, i Gavlehovshallen i Gävle. Svensk Innebandy har beslutat att inte ha någon publik under finalen. Men för att ändå få den tilltänkta publiken att känna finalpuls bjuder Svensk Innebandy, tillsammans med Svenska Spel och Riksidrottsförbundets satsning ”Tillsammans för fler i rörelse”, in till en två timmars gratis studiosändning dagen före finalen.