Säsongsavslutning för årets Allsång på Skansen

Sommarens sista Allsång på Skansen bjuder på Seinabo Sey, Magnus Uggla, Sven-Bertil Taube och Systerpolskan. Som vanligt kommer det att svänga rejält både på och framför scenen.
Seinabo Sey. Foto: Märta Thisner

Seinabo Sey slog igenom med låten Younger år 2013. Efter ett internationellt genombrott och otaliga framträdanden tog hon en paus och åkte till Västafrika, blev äldre och mer bestämd enligt sig själv – för att nu släppa ny musik. När hon nu kommer med ny musik är de västafrikanska influenserna tydliga, inte minst i det genomarbetade visuella uttrycket.

Magnus UgglaPå sjuttiotalet inflytelserik svensk uttolkare av brittisk och amerikansk glamrock. Under åttio och nittiotalet frisinnad upprorsmakare med sikte på samtidens självupptagenhet och yuppie-ideal. På nollnolltalet känslig förvaltare av arvet efter Povel Ramel och Karl Gerhard. Rock’n’roll, schlager, kommersiell listpop och revy. På tvåtusentiotalet intimare, närmare betraktelser. Arton studioalbum. Femtiotvå singlar. Alltid i rörelse. Ständigt nyfiken. Belåten med att inte vara belåten.

Sven-Bertil Taube är en nestor i svenskt kulturliv. Han har tolkat sin fars musikarv, medverkat i en rad musikaler och spelat många roller både på teaterscenen och i ett otal filmer.

Systerpolskan blandar traditionell folkmusik med nyskrivet och består av musikerna Täpp Ida Almlöf, Verf Lena Egardt, Cajsa Ekstav, Erika Lindgren Liljenstolpe, Sonia Sahlström, Lena Willemark och Cecilia Österholm, samt Benny Andersson som medmusikant och medkompositör.

Allsångskvällar
Allsångskvällarna startar kl 19.30 och SVT börjar sända direkt från Sollidenscenen kl 20.00. Under större delen av dagen pågår repetitioner och vid 17-tiden startar generalrepetitionerna.

Pressackreditering via SVT
SVT har hand om pressackrediteringar till Allsång på Skansen. Ansökan om ackreditering sker genom att skicka ett mail med media (tidning/blogg/dylikt)  namn, telefonnummer och mailadress till de personer som man önskar ha på plats för bevakning av veckans Allsång på Skansen till Cecilia Felix Caballero senast måndag kl. 11.00 inför tisdagens program. All information som behövs inför programmet kommer tillsammans med ackrediteringsbekräftelsen på måndag eftermiddag. Observera att antalet platser är begränsade. Frilansande journalister och fotografer måste ackrediteras av sina uppdragsgivare.

Trafik och parkering
Djurgården stängs av för trafik under allsångstisdagar 17.00 - 20.00. Det finns inte heller parkeringsplatser på Skansen så kommunala transportmedel, cykel, färja eller spårvagn rekommenderas.

Seinabo Sey. Foto: Märta Thisner
Magnus Uggla.
Sven-Bertil Taube.
Systerpolskan.

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.