Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.

Förra veckan presenterade Regeringen ett förslag som skulle innebära att gränsen om 50 besökare vid offentliga tillställningar kvarstår men öppnas upp för anpassning av respektive arrangör med förväntad start 1 oktober. Det skulle gälla för evenemang med sittande besökare och med restriktioner gällande hygien och avstånd. Under torsdagen kommunicerade Folkhälsomyndigheten en rekommenderad maxgräns på 500 personer vid sittande evenemang som svar på regeringens förslag.

- Vi har stor respekt för situationens allvar och utmaningarna som följer under en global pandemi och uppskattar den goda dialogen med berörda myndigheter, inleder Michael Marchal, VD SHL.

Elitligorna anser dock att dagens förslag inte är anpassat för elitverksamheterna och dess förutsättningar för att arrangera säkra evenemang.

- I det Publikprotokoll svensk ishockey gemensamt tagit fram och presenterat för myndigheter och departement menar vi att vi kan ta ansvar för evenemang för en större publik än dagens förslag baserat på respektive arenas förutsättningar, säger Michael Marchal, VD SHL.

- Att det får stora ekonomiska betydelser för klubbarna tror jag att vi alla förstår men ett sådant här beslut kan inte tas från ekonomi utan måste beslutas utifrån säkerhetsaspekten, och där anser vi genom arbetet med publikprotokollet och dialogen med myndigheterna att vi har kapacitet för mer. Den goda dialogen och arbetet kommer därför fortsätta tillsammans med berörda aktörer, fortsätter Marchal.

Dagens förslag från Folkhälsomyndigheten är just ett förslag och beslut dröjer ännu. SHL har däremot beslutat att fastställa säsongsstart till den 19 september som tidigare planerat.  Däremot beslutades det under ägarmötet att ta fram ett förslag om att flytta på enskilda matcher under september månad så att samtliga lag har chans på lika många hemmamatcher innan det förväntade förslaget från Regeringen väntas träda i kraft.

-  När vi nu står inför ett läge då vi tror och hoppas på viss publik från och med oktober har vi valt att ge möjligheten att omfördela hemmamatcherna under september månad för att skapa så rättvisa förhållanden för klubbarna som möjligt.

Det kommer att bli spel på utsatt datum enligt tidigare kommunicerat spelschema men kan alltså bli aktuellt att flytta på enskilda matcher. Vilka matcher som kan bli aktuella att flytta återstår att besluta för respektive klubb, eventuellt nytt spelschema kommuniceras när det är klart.

Se SHL.se för ytterligare kommentarer.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.