Säsongsstart för Luthersson läser världslitteraturen

I första avsnittet nu på tisdag talar Peter Luthersson med Richard Swartz om den polske författaren Witold Gombrowicz.

Peter Luthersson

Vårt populära litteraturprogram "Luthersson läser världslitteraturen" är tillbaka för åttonde säsongen. Under sex veckor med start tisdag den 31 oktober kl. 21.00 möter Peter Luthersson nya gäster i samtal om litteraturens storheter.

Hela sändningslistan:

Om Witold Gombrowicz

Om Petrarca

Om Houellebecq

Om Werner Bergengruen

Om Thackeray

Om Emilia Fogelklou

Peter Luthersson
Richard Swartz är först ut bland gästerna i Luthersson läser världslitteraturen

Nominerade till Stora Fackbokspriset27.10.2017 09:29Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis “Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​