Säsongsstart för Skånes flexibla effektmarknad

I vintras levererade skånska flexibilitetsleverantörer 122 MWh till behövande företag – energi motsvarande maxförbrukningen per timme i två städer av Ystads storlek. Nu öppnar E.ONs digitala handelsplats för effekt, SWITCH, för sin tredje säsong.
Foto: E.ON

På en flexibel marknadsplats för effekt jobbar nätägare och nätkunder tillsammans för att skapa en balans i det gemensamma elnätet. Nätkunder kan bli flexleverantörer och minska sin konsumtion eller öka sin elproduktion under perioder av hög förbrukning och därmed sälja plats i elnätet när man inte har behov av den. Nätkunden kan tjäna pengar på sin frigjorda kapacitet samtidigt som man hjälper till att säkerställa elnätsdriften i regionen. På så sätt skapas plats i trånga elnät och fler kunder kan anslutna sig.

– Samhällets elbehov ökar snabbt. Samtidigt som det tar tid att bygga elnät. Därför kommer flexibilitetslösningar att bli en viktig pusselbit i energisystemet, säger Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution.

Enligt Martin Höhler är kapacitetsbrist en signifikant bromskloss för kommunernas tillväxt och gröna omställning, således kommer SWITCH snabbt att bli ett viktigt komplement i områden med kapacitetsbrist.

För de kommuner där effektbristen är som mest akut är flexibilitetslösningar en konkret möjlighet att själva aktivt bidra till bättre förutsättningar för fortsatt tillväxt. Flexibilitet fyller en viktig roll i elektrifieringen och vi har bara kommit en liten bit på vägen för att låsa upp all dess potential och dess användningsområden, säger Martin Höhler.

E.ONs flexibilitetsverktyg SWITCH innefattar för närvarande 18 olika flexibilitetsmarknader, uppdelat på 9 lokalnätsmarknader och 9 regionnätsmarknader, med ett flertal aktörer över nästan hela Sverige. Förutom E.ON använder ett flertal andra nätbolag SWITCH för att driva sitt flexibilitetsarbete, till exempel Ellevio, Gotland Energi, Kraftringen, Öresundskraft och Landskrona Energi.

Vi ser en konstant utveckling av möjligheter inom flexibilitet. I år vill vi undersöka hur interaktionen mellan olika aktörer inom energiområdet kan bli bättre, till exempel hur nätbolag kan växla kapacitet mellan varandra, eller skicka en nätkunds flexibilitet vidare till Svenska Kraftnäts nationella balansmarknad i det fall den inte behövs lokalt, säger Martin Höhler.

Fakta SWITCH

SWITCH är namnet på den IT-plattform som E.ON Energidistribution utvecklat för att stödja handel och drift av flexibilitet.

Om Coordinet: CoordiNet är ett EU-finansierat Horizon 2020-projekt där Vattenfall Eldistribution, E.ON Energidistribution, Svenska Kraftnät och flera andra svenska och internationella aktörer samarbetar för att demonstrera flexibilitetsmarknader och dess fördelar. Inom CoordiNet används SWITCH som plattform för flexibilitetshandel i Skåne, Uppsala och Gotland.

Foto: E.ON
Martin Höhler, vd E.ON Energidistribution. Foto: E.ON