Satsa på effektiv marknadsföring genom profilprodukter

Radio- och TV-reklam i all ära, men profilprodukter är numera en oumbärlig bit i marknadsföringspusslet.

Med profilprodukter menas alltifrån kläder och uniformer till dina anställda till olika saker som kan ges bort till såväl slutkunder som andra företag, med ditt varumärke på.

Vad ska jag tänka på innan jag lägger en beställning?

Det första steget är att se till att alla dina anställda blir levande reklampelare. Snygga, välgjorda arbetskläder ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck till både kunder, leverantörer och samarbetspartners. Vilka plagg har dina anställda användning för: T-shirts, skjortor, tröjor, kepsar eller jackor? De måste vara passande för företagets verksamhet och vara funktionella. Ska de användas ofta eller bara ibland? Om det ska vara för dagligt bruk ska du satsa på riktigt bra kvalitet, och material som även är lätta att rengöra. Urtvättade kläder som har tappat formen är inget som kommer att stärka ditt varumärke.

När du vet vilken typ av kläder du behöver kan du också se över de olika tryckteknikerna som finns, för att se vilket som bäst matchar produkten du är ute efter. Om du inte tror att tryck ger det optimala resultatet kan ditt varumärke även broderas.

Bortsett från uniformer finns det en mängd andra saker du bör satsa på för att sprida ditt varumärke. De flesta företag har pennor, vilket är ett mycket enkelt och prisvärt sätt att göra din logga till ett välbekant signum. Vad för slags gåvor skulle kunder eller samarbetspartners uppskatta? Det är bättre att investera i färre men riktigt användbara saker av bra kvalitet, än att satsa på många opraktiska detaljer som sedan blir liggandes i mottagarens skrivbordslåda.

Profilprodukter är ideala för mässor och evenemang, så att din personal är lätt att identifiera när man har frågor. Där kommer mängder av besökare förbi och det är lätt att distribuera små gåvor och göra dig synlig.

Ett annat effektivt sätt att marknadsföra dig och ditt företag är att sponsra en förening eller ett idrottslag av något slag. Tänk dig matchställ och vattenflaskor med tryck som syns på varje träning, match, cup eller liknande sportevenemang. Just vattenflaskor har blivit en väldigt populär produkt de senaste åren, eftersom det uppmuntrar att dricka mer vatten samtidigt som det får plastkonsumtionen att minska. Du hjälper alltså både hälsan och miljön på samma gång som din logga blir mer synlig!

Många tryckerier erbjuder en så kallad digital korrektur, vilket betyder att de kontrollerar att din logo verkligen kommer att se snygg ut på den profilprodukt du valt. Detta är en bra service, eftersom du då försäkrar dig om ett perfekt slutresultat. Du kan även beställa ett varuprov för att vara på den säkra sidan.