Satsa på vårdens medarbetare SKR

Även i år bedöms Sveriges kommuner och regioner få goda resultat till följd av tillfälliga statsbidrag. ”Nu måste reformer till för hela befolkningen. Våra gemensamma skattepengar ska användas till god vård, inte staplas på hög”, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande Sveriges läkarförbund.

Läkarförbundet hade förväntat sig att SKR skulle vara ödmjuka i sina slutsatser av pandemins effekter på hälso- och sjukvården och kommunernas omsorg av de äldre. I sin årliga ekonomirapport som SKR presenterar idag argumenterar de i stället emot ökad statlig styrning. Det är verklighetsfrånvänt.

– Många regioner har inte mäktat med sitt uppdrag. Pandemins effekter har visat detta med sorglig tydlighet. Vården varierar med postadressen, säger hon.

Statsbidragen behövs för att hantera en osäker tid, men framåt krävs även långsiktighet, hävdar SKR.

– Samtidigt som regionerna gör rekordresultat stiger sjukfrånvaron bland personalen, färre har en fast läkare nu än tidigare och vårdskulden växer lavinartat, säger Sofia Rydgren Stale.

– Nu måste staten styra mer och bättre med sina myndigheter – inte genom överenskommelser med SKR. Vi behöver ett statligt ansvar för kompetensförsörjningen i vården, vårdköerna och för att hela befolkningen i hela landet ska få lista sig på en egen vald läkare i primärvården. På samtliga områden har regionerna inte förmått att leverera på decennier, säger hon.

Den offentliga sektorns återhämtning är betingad av att personalbristen i stora delar av sektorn, som varit oerhört tydlig under pandeminmåste åtgärdas

– Om man vill lösa personalbrist – som leder till bristande tillgänglighet och växande vårdskuld – finns det ingen annan väg än att förbättra arbetsmiljön, där lön och återhämtning är de två viktigaste faktorerna. Det bör SKR ta till sig, avslutar Sofia Rydgren Stale.

Sveriges läkarförbund samlar övre 55 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.

Nej till nytt krislägesavtal med bristande vila och återhämtning10.6.2021 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet har beslutat att säga upp nuvarande krislägesavtal som därmed slutar gälla den sista augusti. Sveriges läkarförbund har även beslutat att säga nej till det förslag på nytt krislägesavtal som funnits på förhandlingsbordet, då arbetsgivaren inte tillräckligt mött kraven om mer vila och återhämtning i avtalen. Detta efter långa förhandlingar med arbetsgivarparterna Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona.

Momsutredning valde den fega och svåra vägen 1.6.2021 15:51:37 CEST | Pressmeddelande

Nu har utredningen för ”Mervärdesskatt för inhyrd personal för vård och social omsorg” (SOU 2021:40) överlämnat sitt betänkande till regeringen. Utredningens uppdrag var att se över hur man ska kunna ändra momsreglerna i Sverige så att de harmoniserar med våra grannländer och EU-rätten. I EU är sjukvård alltid momsfri även om flera vårdföretag är involverade. I direktiven till utredningen specificerades två alternativ. Dels att ändra lagen så att vårdmomsen kan tas bort, dels alternativet att införa en kompensationsmekanism när moms drabbar vården.

Ny rapport: En av fem utsätts för sexism på läkarutbildningen2.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

– Det är alarmerande siffror. Att en så stor andel av läkarstudenterna under utbildningen har diskriminerats av lärare eller handledare är djupt oroväckande. På Sahlgrenska Akademin är det en av tre, säger Madeleine Liljegren, ordförande utbildnings- och forskningsrådet på Läkarförbundet. En ny rapport från Läkarförbundet visar att utbildningen fortsatt håller hög kvalitet i Sverige. Hela 96 procent av de nyexaminerade läkarstudenterna uppger att läkarutbildningen givit dem goda förutsättningar för att arbeta som läkare. Men en femtedel av de svarande uppger att de under studietiden blivit negativt särbehandlade av lärare eller handledare på grund av sitt kön. – Vi måste skapa en kultur där studenter vågar anmäla direkt. Vi har alla ett ansvar att agera och säga ifrån om vi ser eller hör den här typen av trakasserier. De som beter sig illa ska få återkoppling från arbetsgivare eller universitet att beteendet är oacceptabelt, säger hon. I fritextsvar har studenter fått möjlighet att red

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården12.4.2021 12:11:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården Kristdemokraterna har i dag presenterat en rapport som är tänkt att vara förslag till utredningsdirektiv för statlig styrning av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten innehåller en analys och förslag till en reformerad svensk ansvarsfördelning mellan stat, region och kommun avseende hälso- och sjukvården. Läkarförbundet konstaterar att ökad statlig styrning är nödvändig. – Sverige behöver en utredning med sikte på en tydligare statlig styrning av sjukvården. Läkarförbundet välkomnar därför KD:s initiativ. Pandemin har gjort det tydligt att det är hög tid att se över ansvaret för hälso- och sjukvården. Vi ser att många regioner har mycket svårt att klara sitt ansvar för vården och att nuvarande ansvarsfördelning leder till en ojämlik vård, säger Sofia Rydgren Stale ordförande i Sveriges läkarförbund. Läkarförbundets utgångspunkt är att alla invånare har samma rätt till sjukvård av hög kvalitet oavsett var i landet de