Satsning för en mer jämställd domarkår

Det är fler killar än tjejer som väljer att bli domare i fotbolls-Sverige och Västmanland är inget undantag. Idag är det endast fem tjejer från länet som dömer på distriktsnivå. Därför startar Västmanlands Fotbollförbund, i samarbete med RF-SISU Västmanland, domarsatsningen ”Domartjejer för framtiden Vamos” med förhoppningen att hitta fler framtida domare. ”Vi vill att det ska vara självklart både för tjejer och killar att döma” konstaterar Angelo Soto Gallardo, domarcoach och medlem i Västmanlands Fotbollförbunds domarkommitté.

Under de senaste två åren har Västmanlands Fotbollförbund haft allt fler deltagare på distriktsdomarutbildningen. En positiv trend där det dock fortsatt är fler killar än tjejer som utbildar sig. Det fick Angelo Soto Gallardo, domarcoach och medlem i Västmanlands Fotbollförbunds domarkommitté, att agera.

”Jag kontaktade RF-SISU Västmanland och hörde om vi tillsammans kunde starta en satsning riktad specifikt mot tjejer. Vi vill ha en jämställd domarkår i Västmanland, men i dagsläget är det få tjejer som väljer att prioritera att döma fotboll. När jag pratar med tjejer som dömer på föreningsnivå så kommer det fram att det finns en rädsla att ta nästa steg. Det vill vi förändra.”

Tack vare aktiva handlingar, information och engagemang är nio tjejer anmälda till nästa domarutbildning, som genomförs den 7 mars. En av dem är Hevrist Faisal, som själv aldrig har spelat fotboll.

”Trots att jag inte har spelat organiserat i någon förening har fotbollen alltid varit en stor del av min uppväxt och mitt intresse. Min syster har gått utbildningen och tipsade mig om att också gå. Jag tror att jag kommer bidra med lite andra perspektiv än de som har spelat själva och ser det här som en möjlighet att utvecklas på ett personligt plan”, berättar hon.

Hevrist Faisal tror att förebilder och information är viktiga delar för att nå ut bredare med satsningen och få fler att våga ta chansen att utbilda sig. Frida Westerlund som har varit domare på distriktsnivå i två år håller med.

”Jag tror att föreningarna måste bli ännu bättre på att uppmuntra sina aktiva att anmäla sig till en domarutbildning. Just på tjejsidan blir trupperna ganska tunna ju högre upp i åldrarna vi kommer och det kan vara ett sätt att fånga upp de tjejer som slutar att spela. Några kanske kan tänka sig att bli domare istället om någon bara ställer frågan. En utmaning som jag ser är att när jag själv spelar är det oftast killar som dömer. Då blir det lätt normen”, konstaterar hon.

Satsningen pågår fram till 2022 och innehåller riktade aktiviteter för deltagarna som exempelvis utbildningstillfällen, föreläsningar och stöttning. Vid slutet av år 2022 är målet att 30 nya tjejer ska vara distriktsdomare i Västmanland.

Anette Fransson, kommunikatör RF-SISU Västmanland
010-476 48 06, anette.fransson@rfsisu.se

Angelo Soto Gallardo,
Domarcoach och medlem i Västmanlands Fotbollförbunds domarkommitté

RF-SISU Västmanland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

Idrotten behovs under och efter coronakrisen - öppet brev från RF-SISU Örebro län2.4.2020 15:00:20 CESTPressmeddelande

Många är vi som såg fram emot att följa Örebro Hockey, Linde Volley och Örebro Volleyboll i slutspelen eller KIF Örebro och Örebro SK:s start i fotbollens högsta serier. Men den mångfald av idrottssändningar vi kunnat följa dagligen från hela världen visas inte längre. Idrottsupplevelser som behövs som bäst nu när allt mer av oro och tristess kommer in i vår tillvaro.

Barn och ungdomsidrott prioriteras i fördelning av ekonomiskt stöd1.4.2020 20:12:01 CESTPressmeddelande

Idrottsrörelsen är ett av många samhällsområden som drabbas av Coronakrisen. Arbetet med hur fördelning ska ske av de 500 miljoner kronor som regeringen ska tilldela idrottsrörelsen i akut stöd har fortsatt. I kväll hade Riksidrottsförbundet och dess referensgrupp med 10 SF sitt andra möte och diskuterade Riksidrottsförbundets förslag till övergripande principer för fördelningen.

Beslut i Riksidrottsstyrelsen att egna medel går till bekämpning av corona31.3.2020 08:27:58 CESTPressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har fattat beslut om att det bör finnas möjlighet för föreningar att söka projektstöd inom ramen för barn- och ungdomsidrotten via ytterligare ett kriterium, nämligen bibehållen verksamhet under tiden för restriktioner med anledning av Coronapandemin. Det kan handla om att köpa in utrustning för att bedriva utomhusträning eller genomföra annorlunda idrottsverksamhet, exempelvis digital.