Satsning på miljövärdar ska ge tryggt och snyggt hos Järfällahus

Järfällahus kommer genom ett nytt samarbetsprojekt med Järfälla kommun att ta emot tolv personer som ska arbeta som miljövärdar i bostadsområdena under 2021. Insatsen är en del av den stora trygghetsatsning som Järfällahus nu gör för att skapa trygga och trivsamma boendemiljöer.

Samarbetet görs inom ramen för de projekt som Järfälla kommuns arbetsmarknadsenhet driver och syftar till att få personer att närma sig arbetsmarknaden så att de kan stärka möjligheterna att så småningom få ett arbete. Genom satsningen kommer tolv personer att kunna slussas ut i ett arbete under ett år. Samarbetet kommer att utvärderas efter första året, men målsättningen från Järfällahus och Järfälla kommun är detta skall fortsätta och utvecklas i framtiden.

- Vi ska vara ett föredöme som samhällsägt företag när det gäller socialt ansvarstagande och därför gör vi det här i samverkan med Järfälla kommun, inte minst i enighet med våra ägardirektiv. Dessutom behöver vi från Järfällahus vara många fler som engagerar sig och samverkar kring tryggheten i våra områden, säger Jennie Sahlsten, vd på Järfällahus.

Den 1 januari börjar de sex första personerna, och resterande kommer i slutet av januari. Miljövärdarna kommer att arbeta inom Järfällahus olika fastighetsskötarteam. Tillsammans med ordinarie personal kommer de finnas ute i våra bostadsområden för att se till att det är rent och snyggt. Miljövärdarna ska även se till så att miljörummen hålls rena och hjälpa hyresgästerna att slänga sitt avfall på rätt ställe. När avfall inte slängs på rätt ställe skapar det problem med att det bland annat lockar till sig skadedjur, som t ex råttor.

- Råttorna lever gärna i och omkring platser där det finns avfall. Genom att hålla snyggt i våra miljörum kan vi förebygga att råttorna tar sig in i fastigheterna säger Lars Jonasson, förvaltningschef på Järfällahus.

Rollen som miljövärd är framtagen som en del i bolagets stora satsning på att öka tryggheten i bostadsområdena. För att ännu bättre kunna möta hyresgästernas behov på ett så bra sätt som möjligt satsar Järfällahus på att öka sin närvaro ute i bostadsområdena. Genom en närmare kontakt med hyresgästerna är målet att uppnå en tryggare, trevligare boendemiljö.

Utöver att ta emot tolv miljövärdar ska även Järfällahus förvaltningsorganisation stärkas upp med sex nya fastighetsskötare. En särskild trygghetsstrateg håller också på att rekryteras och det pågående trygghetsarbetet med trygghetsvärdar ska utökas från och med 2021.

Järfällahus AB är Järfällas kommunägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar 5 618 lägenheter, 4 618 fordonsplatser och 475 kommersiella lokaler i Järfälla kommun - från Barkarby i söder till Stäket i norr. www.jarfallahus.se