Satsningar på infrastruktur säkrar Skånes konkurrenskraft

Skåne nyttjar inte sin växande befolkning och sitt fördelaktiga geografiska läge fullt ut. Det menar Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier, i samband med den årliga infratoppdagen i Hässleholm den 12 januari.

- Skatteunderlaget per invånare sjunker i förhållande till rikssnittet. Många skånska kommuner har ett underskott på bostäder. Rörligheten mellan arbetsmarknadsregionerna Kristianstad/Hässleholm å ena sidan och Malmö/Lund/Helsingborg å andra sidan kan förbättras, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Enligt Sveriges Byggindustrier är fortsatta satsningar på bostäder, infrastruktur och arbetspendling i Skåne bra för hela landet. Men behovet av ytterligare regionförstoring kräver att större infrastrukturprojekt och nyproduktionen av bostäder knyts ihop ännu bättre. Därför är det oroande att infrastrukturinvesteringarnas andel av Sveriges BNP sjunker.

- Fram till 2025 förväntas Skånes befolkning växa med 162 000 personer till drygt 1 465 000 invånare. Det kräver politiska reformer som stakar ut riktningen för hela samhällsbygget. Fler ska kunna känna det framtidshopp vi människor gör när det finns jobb, bostäder och goda möjligheter att resa däremellan, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Infratoppdagen i Hässleholm arrangeras av Sveriges Byggindustrier. Bland årets deltagare märks infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads. Moderator är Carolin Dahlman, politisk redaktör på Kristianstadsbladet.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.