Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv

Dela

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

–  Med den stress vi människor utsätts för dagligen där vi ska prestera på topp i såväl hemmet som på arbetsplatsen är det viktigt att försöka prioritera att varva ner, lägga bort telefonen och att hitta någon slags balans där man kan varva ner och andas ut. En balans där hårt arbete, sjuka barn och vardagspussel varvas med sköna morgonpromenader, vackra vyer och yoga i soluppgången, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

Satori – en trend som går att koppla till det mesta i livet

Satori är den buddistiska benämningen för att vara nöjd. Man slutar jaga status och materiella ting. Det materiella får mindre status och vår relation till hemmet förändras. Hälsa är nyckel för hela året och syns framför allt i denna trend. Det kan handla om att inreda ett rum för vila, där man kopplar bort sig från den uppkopplade stressen. I denna mindfulness-trend inreder vi för ett hälsosammare liv, till exempel med tapeter som renar luften, saker som gör oss lugna och saker som speglar hur vi mår. Och massor av växter. Dels för att de skapar en renare luft, men också för att skötsel skapar lugn.

–  Den här trenden snappade vi upp på Stora Trenddagen tidigare i år där trendexperten Stefan Nilsson främst då kopplade det här till inredning och färger. Kopplingen till resor kändes dock för oss självklar. Efterfrågan på feelgood-resor har ökat stort och resorna handlar nu om mer än bara hård fysisk träning. Det handlar om att både kropp och själ ska göra en resa. Att varva hård träning med lugnare yogapass har blivit en självklarhet. Dessutom läggs mer fokus på bra och näringsrik mat och ett glas närproducerat vin på kvällskvisten. Balans på riktigt helt enkelt, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

–  Satori kom från när jag pratade med några japanska trendscouter och de pratade om detta utifrån vad som händer i Tokyo. Och jag kopplade på namnet Saturday eftersom det dels ligger snyggt i munnen, men också - vad gör man en ledig lördag när man känner att man duger? Den här trenden är väldigt aktuell under 2018 och 2019, säger Stefan Nilsson, Trendexpert och Gallerist.

Svenskarnas intresse för wifi på resan har sjunkit drastiskt sedan 2017

När svenskarna i en SIFO-undersökning på uppdrag av Resia tillfrågades om vad som var viktigast vid val av hotell hamnade tillgång till wifi på en femteplats jämfört med en andraplacering året innan. Betyder detta att vi värdesätter avkoppling mer nu än tidigare? Har vi blivit mättade av att ständigt vara uppkopplade eller är det så att vi ser det som en självklarhet att hotellen har uppkoppling? Med tanke på att fler och fler svenskar känner sig stressade i vardagen är det här förmodligen en trend vi kommer se mer av i framtiden.

 

Frågan som ställdes var ” Vad är viktigast när du väljer hotell på semesterresan?”

  1. Att det är prisvärt
  2. Att det ligger centralt
  3. Att det har hög standard med bra faciliteter
  4. Att hotellet har trevlig personal/Att det ligger nära havet
  5. Att det är charmigt med inspirerande miljö/Att hotellet har tillgång till wifi

*Topplistan är baserad på en SIFO-undersökning gjord på uppdrag av Resia inför 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum