Save the date: Världspremiär online för Audi Q4 e-tron

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och premiärvisar Audi Q4 e-tron. Modellen är märkets första helt eldrivna i kompaktklassen och erbjuder därmed ett attraktivt insteg i ett snabbväxande segment. Världspremiären sker den 14:e april under det digitala evenemanget Celebration of Progress.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron den 14:e april

Audi presenterar nya Audi Q4 e-tron i samband med det digitala evenemanget Celebration of Progress som startar kl. 19.00 den 14:e april. Markus Duesmann, CEO för AUDI AG och Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledning, kommer att tillsammans med skådespelaren Regé-Jean Page, producenten och skådespelaren Olivia Wilde och atleterna Anna Gasser och Malaika Mihambo presentera den eldrivna kompaktsuven. Därtill kommer Audis egna experter, bl.a. designchef Marc Lichte, visa på höjdpunkterna hos modellen.

För märket är Q4 e-tron ytterligare ett viktigt steg i elektrifieringsoffensiven. Modellen lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar. Audi Q4 e-tron kompletterar därmed Audis elbilsprogram som redan omfattar de större suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback samt den sportigare Audi e-tron GT.

Information till journalister:

Världspremiären för Audi Q4 e-tron streamas på Audi MediaTV. Efter världspremiären finns mer pressinformation på Audi Media Center.

Celebration of Progress kommer även att sändas via följande kanaler:

• Audi MediaTV på Audi Media Center och via smartTV och mobilappar
  • Audi.se
  • progress.audi
  • YouTube Audi
  • Twitter @AudiOfficial
  • Facebook @Audiofficial
  • LinkedIn AUDI AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet22.6.2021 19:00:08 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.