Save the date: Världspremiär online för Audi Q4 e-tron

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och premiärvisar Audi Q4 e-tron. Modellen är märkets första helt eldrivna i kompaktklassen och erbjuder därmed ett attraktivt insteg i ett snabbväxande segment. Världspremiären sker den 14:e april under det digitala evenemanget Celebration of Progress.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron den 14:e april

Audi presenterar nya Audi Q4 e-tron i samband med det digitala evenemanget Celebration of Progress som startar kl. 19.00 den 14:e april. Markus Duesmann, CEO för AUDI AG och Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledning, kommer att tillsammans med skådespelaren Regé-Jean Page, producenten och skådespelaren Olivia Wilde och atleterna Anna Gasser och Malaika Mihambo presentera den eldrivna kompaktsuven. Därtill kommer Audis egna experter, bl.a. designchef Marc Lichte, visa på höjdpunkterna hos modellen.

För märket är Q4 e-tron ytterligare ett viktigt steg i elektrifieringsoffensiven. Modellen lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar. Audi Q4 e-tron kompletterar därmed Audis elbilsprogram som redan omfattar de större suvarna Audi e-tron och Audi e-tron Sportback samt den sportigare Audi e-tron GT.

Information till journalister:

Världspremiären för Audi Q4 e-tron streamas på Audi MediaTV. Efter världspremiären finns mer pressinformation på Audi Media Center.

Celebration of Progress kommer även att sändas via följande kanaler:

• Audi MediaTV på Audi Media Center och via smartTV och mobilappar
  • Audi.se
  • progress.audi
  • YouTube Audi
  • Twitter @AudiOfficial
  • Facebook @Audiofficial
  • LinkedIn AUDI AG

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron14.4.2021 19:42:06 CEST | Pressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

På väg mot Dakar. Audi elektrifierar öknen7.4.2021 11:43:47 CEST | Pressmeddelande

Audi har tagit viktiga steg på väg mot debuten i det berömda Dakarrallyt i januari 2022. Konceptet för den innovativa prototypen till världens tuffaste terrängrally är nästan färdigställt med de första testerna inplanerade till halvårsskiftet. Projektledningen för företagets fabrikssatsning inom motorsport har tagits över av Andreas Roos, som senast var ansvarig för det framgångsrika DTM-programmet inom Audi Sport.

Precision i varje detalj i Audi Q4 e-tron: Emotionell design formad i metall30.3.2021 10:51:20 CEST | Pressmeddelande

Distinkta linjer, mjuka ytor och kraftfulla quattromarkörer – med Q4 e-tron tar Audi nästa steg i utvecklingen av elbilarnas formspråk. Linjerna från konceptbilen som visades 2019 kommer nu i serieproduktion i Audi Q4 e-tron. Ansvaret för att överföra designerns ide till produktion ligger hos Audis maskinkonstruktörer som överför den emotionella upplevelsen till metall. När pressverktyget utformas måste det leverera en precision på ned till en tusendels millimeter – maskinkonstruktionen spelar därför en avgörande roll i Audis höga kvalitetsstandard.

Produktionsstart för eldrivna Audi Q4 e-tron23.3.2021 14:14:52 CET | Pressmeddelande

Audi går tillbaka till sina rötter. Produktionen av Audi Q4 e-tron har nu startat i Zwickau, själva födelseorten för det tyska märket. Modellen är Audis första helt eldrivna suv som tillverkas i Tyskland och det sker CO2-neutralt redan från början. Audi Q4 e-tron byggs på Volkswagen-koncernens modulära elbilsplattform (MEB), en mångsidig och flexibel arkitektur som är utvecklad för en mängd eldrivna modeller med stora synergier.

Audi trotsade coronapandemin med ett robust resultat för räkenskapsåret 202019.3.2021 14:00:17 CET | Pressmeddelande

Även under ett utmanande år som 2020 fortsatte Audi transformationen av företaget mot hållbar och uppkopplad premiummobilitet med full kraft. Pandemin resulterade i lägre leveranser och omsättning under det första halvåret. Tack vare ett starkt andra halvår och ett ännu starkare fjärde kvartal uppgick försäljningsintäkterna till totalt ca 50 miljarder euro under räkenskapsåret 2020. Rörelseresultatet före extraordinära poster var 2,7 miljarder euro och försäljningsmarginalen före extraordinära poster 5,5 procent. Nettokassaflödet fortsätter vara en styrka hos företaget med 4,6 miljarder euro och fortsatt kostnads- och investeringsfokus. Audi fortsätter sin konsekventa plan för e-mobilitet. Enbart under 2021 fördubblas antalet helt eldrivna modeller samtidigt som utbudet förstärks med ännu fler laddhybrider. Med förbehåll för utvecklingen av coronapandemin och leveranssituationen av halvledare ser Audi på 2021 med försiktigt optimism.

De första detaljerna om eldrivna Audi Q4 e-tron. Interiör med nya dimensioner.9.3.2021 09:29:55 CET | Pressmeddelande

Audi lyfter på täcket och visar upp interiören i kommande Audi Q4 e-tron. Tack vare den nya elbilsarkitekturen kommer den kompakta suven erbjuda en helt ny rymd som motsvarar betydligt större bilar. I förarmiljön möter flera nyheter: head-up display med augmented reality som sammanför den verkliga världen med den virtuella, en helt ny rattgeneration med touchreglage, säkerhetssäte med integrerad airbag samt praktiska förvaringsfack som rymmer ca 25 liter. Den luftiga och progressiva interiördesignen är resultatet av en ny teknisk era. Audi Q4 e-tron har världspremiär i mitten av april.