SBAB återigen en av Europas bästa arbetsplatser

När den globala organisationen Great Place to Work idag presenterar sin ranking och topplista över de bästa arbetsplatserna i Europa, hamnar SBAB på plats 28 i kategorin stora organisationer. Det är tredje året i rad som SBAB kvalar in på listan över europeiska bolag.

Great Place to Work undersöker varje år arbetsplatskulturen för 11,5 miljoner medarbetare i 90 länder. Rankingen görs baserat på en kulturutvärdering om hur företaget aktivt arbetar för att skapa en engagerande företagskultur och baserat på resultatet i en medarbetarundersökning som mäter vad som driver engagemang. De allra bästa organisationerna rankas sedan på nationella listor. Sveriges Bästa arbetsplatser utsågs i våras och där hamnade SBAB på en fjärdeplats bland stora organisationer för tredje året i rad.

- Det är såklart otroligt glädjande nyheter att vi är på den europeiska topplistan, där konkurrensen är hård med många stora och välkända företag. Vi ser det som ett kvitto på att det arbete vi alla gör tillsammans på SBAB för att skapa en fantastisk arbetsplats har varit lyckosamt. Nu jobbar vi vidare för att lära oss ännu mer och utveckla hur vi ska bli ännu bättre, säger Carina Eriksson, CHRO SBAB.

- Vi är ett syftesdrivet och värderingsdrivet företag. Att arbeta värderingsdrivet betyder för oss att inkluderande ledarskap och självdrivande medarbetare är i centrum. Det är ett arbetssätt som motiverar och engagerar oss. Här kan alla vara sig själva och det gör det kul att jobba på SBAB. Vi tror att det är ett framgångsrecept för att skapa engagemang, konkurrenskraft och nöjda kunder, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

Fakta
Great Place to Work är ett undersöknings- och konsultföretag med huvudkontor i USA och med dotterbolag världen över. Varje år delar organisationen ut kvalitetsutmärkelsen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser” och ”Europas Bästa Arbetsplatser” som baseras på organisationers resultat i medarbetarundersökningen Trust Index och kulturprofilen Culture Audit.

Läs mer om Great Place to Work och Europas bästa arbetsplatser här.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 391 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2021). Antal medarbetare (FTE) är 811. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Ännu inga höstmoln över bostadsmarknaden - priserna steg på bred front i september1.10.2021 11:52:54 CEST | Pressmeddelande

Den prisuppgång på bostäder som skedde i augusti efter nedgången under sommarmånaderna fortsatte även under september i samtliga regioner i Sverige, med undantag för småhus i Södra Sverige. Trots tappet under sommaren är lägenhetspriserna nu åter på ”all time high” i alla regioner med undantag för i Stormalmö. För villorna gäller samma sak med undantag för Storstockholm och Södra Sverige. Ännu syns därmed ingen höstavmattning. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under september.

Glädjeskutt i svensk ekonomi, bostadsbrist på väg att lösas och behov av fler moderna trädgårdsstäder17.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk ekonomi går som tåget och inflationen ökar snabbare än väntat. Riksbanken kommer att tvingas justera upp räntebanan och höja reporäntan tidigare än de indikerat. Ett omfattande bostadsbyggande i kombination med en kraftigt nedreviderad befolkningsprognos talar för att bostadsbristen är löst till 2027. Prioriteringsordningen i byggandet måste dock ses över - vi behöver nya moderna trädgårdsstäder. Detta är några av slutsatserna i Bomarknadsnytt nr 3, 2021.