SBAB Bank

SBAB förvärvar boendeappen Boappa

Dela

SBAB förvärvar boendeappen Boappa. Boappa växer starkt och är Sveriges största kommunikationsplattform för bostadsrättsföreningar, samfälligheter och nyproduktionsprojekt. Med Boappa fortsätter SBAB att genomföra sin strategi och utveckla ekosystemet ”boende och boendeekonomi” med tjänster genom hela boenderesan. Tjänster som bidrar till bättre boende och boendeekonomi.

Boappa är en app som gör vardagen enklare för styrelser och medlemmar i bostads-rättsföreningar, samfälligheter samt för bostadsutvecklare med nyproduktionsprojekt. I Boappa samlas all information och praktisk funktionalitet på ett ställe såsom kommunikation med och mellan medlemmar, bokningssystem för gemensamma faciliteter som till exempel tvättstuga & parkeringsplatser, webbsida samt en marknadsplats med bostadsnära tjänster och erbjudanden.

 -  Med vårt ekosystem av boendetjänster skapar vi en unik kundupplevelse och hjälper våra kunder under hela boenderesan i frågor som rör boende och boendeekonomi. Boappa blir ett mycket värdefullt tillskott till vårt kunderbjudande och till de boendetjänster vi har idag såsom bolån och bostadsfinansiering, bostadsannonser, bostadsvärderingar och fastighetsmäklartjänster i våra varumärken SBAB, Booli och Hittamäklare, säger Klas Danielsson, vd på SBAB.

-  När jag startade Boappa 2015 hade jag en vision om att få grannskap att blomstra och bostadsrättsföreningar att fungera som de kollektiv de egentligen är. Med snart 50 000 användare av appen har vi ett kvitto på att digitala verktyg efterfrågas av såväl styrelser som medlemmar i en förening. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta resan mot visionen tillsammans med SBAB, säger Mats He, vd och grundare av Boappa.

I ett första skede förvärvar SBAB 58 procent av aktierna med avsikten att förvärva resterande 42 procent av grundare och personal i ett senare skede. Boappa blir ett dotterbolag till SBAB och systerbolag till Booli, och ingår organisatoriskt i enheten Customer Experience.

 

Om Boappa
Boappa förenklar arbetet för bostadsrättsföreningar, samfälligheter och nyproduktionsprojekt. I Boappa samlas all information och praktisk funktionalitet på ett ställe: kommunikation med medlemmar, bokningssystem för gemensamma faciliteter, webbsida samt marknadsplats med bostadsnära tjänster. Boappa startade 2015 och består idag av tre medarbetare i Sverige (VD, marknadschef och COO) samt ett utvecklingsteam på tre personer. Antal anslutna bostadsrättsföreningar växer och uppgår per 3 maj till 2 000 med 50 000 användare.

Kontakter

Dokument

Om

SBAB Bank
SBAB Bank
Svetsarvägen 24
171 04 Solna

0771-45 30 00https://www.sbab.se/

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Följ SBAB Bank

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SBAB Bank

Amorteringskraven stoppar bostadsköp för 23 000 unga vuxna i Stockholm och Göteborg11.5.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har vi sett en tydlig förskjutning mot att unga flyttat hemifrån betydligt senare. En ny rapport från SBAB visar att amorteringskraven i kombination med höga kalkylräntor kan förklara en viss del av detta. Resultaten av SBAB:s analyser visar att det i de tre storstadslänen sammantaget är 23 000 unga vuxna som begränsas av de två amorteringskraven. De visar också att 21 000 fler unga i våra tre storstadslän skulle kunna låna till en etta om bankernas kalkylränta sänks till 5 procent.

Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum