SBAB har nöjdast kunder - för fjärde året i rad

För fjärde året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

Föregående års betyg inom parentes
När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,4 (76,1) inom kundnöjdhet, att jämföra med branschsnittet 67,5 (72,0). För fastighetslån är det femte året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 78 (77,2), långt över branschsnittet på 72,8 (72).

- Det är otroligt glädjande att vi återigen har Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det gångna året har varit prövande för många hushåll och företag med skenande inflation, energikris och stigande räntor. Vi har lagt vårt fokus på att vara så tillgängliga som möjligt och bidra med expertkunskap för att minska den ekonomiska oro många upplever just nu. Det är tydligt att våra kunder uppskattar det då vårt betyg ökar medan betyget för resten av branschen minskar jämfört med föregående år, säger Mikael Inglander, VD SBAB

I årets rapport lyfter SKI fram att konkurrenskraftiga priser och räntor har blivit något mer viktigt vid val av leverantör men att den parameter som har ökat mest handlar om huruvida man har varit kund sedan tidigare. Kunderna värdesätter trygghet och fördjupar hellre befintliga relationer i stället för att skaffa nya.

- Årets resultat visar att kunderna i större utsträckning efterfrågar relevant information, proaktiva kontakter och tillgänglighet. Vi erbjuder tillgång till experthjälp och god service. Det kan vi göra tack vare ett fantastiskt jobb av våra medarbetare som möter privat- och företagskunder varje dag. Jag är övertygad om att det är detta, i kombination med ett konkurrenskraftigt erbjudande, som gör att vi behåller vår topplacering år efter år, säger Mikael Inglander.

Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex Bolån 2022: Datainsamlingen pågick under oktober - november 2022. Totalt samlades 2193 intervjuer in.

Svenskt Kvalitetsindex Fastighetslån 2022: Datainsamlingen pågick mellan oktober - november 2022. Totalt samlades 1461 intervjuer in.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli, mäklarguiden Hittamäklare och boendeappen Boappa är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 449 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2022). Antal medarbetare (FTE) är 856. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Dags för Riksbanken att vila på hanen19.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Riksbanken väntas höja styrräntan med 0,5 procentenheter till 3 procent i februari. En höjning med 0,25 procentenheter skulle dock vara mer ändamålsenlig. SBAB:s beräkning indikerar att den underliggande trendmässiga inflationen redan har toppat. Revideringen av hushållens konsumtionskorg mot billigare alternativ bör också slå igenom i en lägre inflation från och med januari. Dessutom tar det tid för redan genomförda räntehöjningar att få full effekt. Prognosen för bolåneräntorna har reviderats ner sedan föregående prognosomgång till följd av lägre följsamhet mellan styrräntan och de rörliga bolåneräntorna. Dessutom väntas bolånemarginalen vara rejält nerpressad under en tid. 3-månaders och ett år framstår därtill som de mest förmånliga räntebindningstiderna för tillfället. Detta är några av slutsatserna i SBAB:s rapport Boräntenytt nr 1, 2023.

Bostadspriserna fortsatte ner i hela Sverige i december - de sammanlagda prisfallen nu över 20 procent i några regioner2.1.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Priserna på bostäder föll med i genomsnitt 2,4 procent i december i Sverige. Prisfallen är större än vad som kan förklaras av normala säsongsmönster. Lägenhetspriserna föll med 1,5 procent och villapriserna med hela 2,9 procent. Priserna på lägenheter och villor föll i samtliga regioner. Mest föll priserna på lägenheter i Norra Sverige (-6,5 procent). Det största prisfallet på villor uppvisade Mellersta Sverige (-4,7 procent). Sedan vårens toppnoteringar har lägenhetspriserna fallit med omkring 14 procent och villapriserna med omkring 19 procent i Sverige som helhet. Störst sammanlagt fall från pristoppen på villor uppvisar Stormalmö (-21,4 procent), följt av Storstockholm (-20,8 procent) och Mellersta Sverige (-19,8 procent). Lägenhetspriserna har fallit som mest från toppen i Norra Sverige (-17,2 procent), följt av Storgöteborg (-15,5 procent) och Stormalmö (-14,6 procent). Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för december.