SBAB har nöjdast kunder - för fjärde året i rad

För fjärde året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

Föregående års betyg inom parentes
När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 76,4 (76,1) inom kundnöjdhet, att jämföra med branschsnittet 67,5 (72,0). För fastighetslån är det femte året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 78 (77,2), långt över branschsnittet på 72,8 (72).

- Det är otroligt glädjande att vi återigen har Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det gångna året har varit prövande för många hushåll och företag med skenande inflation, energikris och stigande räntor. Vi har lagt vårt fokus på att vara så tillgängliga som möjligt och bidra med expertkunskap för att minska den ekonomiska oro många upplever just nu. Det är tydligt att våra kunder uppskattar det då vårt betyg ökar medan betyget för resten av branschen minskar jämfört med föregående år, säger Mikael Inglander, VD SBAB

I årets rapport lyfter SKI fram att konkurrenskraftiga priser och räntor har blivit något mer viktigt vid val av leverantör men att den parameter som har ökat mest handlar om huruvida man har varit kund sedan tidigare. Kunderna värdesätter trygghet och fördjupar hellre befintliga relationer i stället för att skaffa nya.

- Årets resultat visar att kunderna i större utsträckning efterfrågar relevant information, proaktiva kontakter och tillgänglighet. Vi erbjuder tillgång till experthjälp och god service. Det kan vi göra tack vare ett fantastiskt jobb av våra medarbetare som möter privat- och företagskunder varje dag. Jag är övertygad om att det är detta, i kombination med ett konkurrenskraftigt erbjudande, som gör att vi behåller vår topplacering år efter år, säger Mikael Inglander.

Om Svenskt Kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex Bolån 2022: Datainsamlingen pågick under oktober - november 2022. Totalt samlades 2193 intervjuer in.

Svenskt Kvalitetsindex Fastighetslån 2022: Datainsamlingen pågick mellan oktober - november 2022. Totalt samlades 1461 intervjuer in.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli, mäklarguiden Hittamäklare och boendeappen Boappa är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 449 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2022). Antal medarbetare (FTE) är 856. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Temperaturen kryper uppåt på bostadsmarknaden – men långt kvar till normal vårvärme11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för mars visade fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Liksom i februari drevs temperaturökningen i huvudsak av kortare försäljningstider. Läget är dock sammantaget alltjämt kyligt i Sverige som helhet liksom i alla tre storstadsområdena. Ett fortsatt mycket stort utbud och många återpubliceringar av annonserna gör att den normala vårvärmen på bostadsmarknaden låter vänta på sig. Villamarknaden är något mindre kall än den för lägenheter.

Så ser svenskarnas drömmar om fritidshus ut – skärgård, vatten och året-runt-standard10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett lättskött hus nära vattnet som går att utnyttja året runt. Ja, så ser önskelistan ut för fritidshus enligt en ny undersökning från SBAB. Intressant nog finns vissa könsskillnader i prioriteringarna. Män värderar modern standard med diskmaskin och vattentoalett högre än kvinnor, de sätter även högre värde på att huset ligger avskilt och privat. Kvinnorna däremot, prioriterar närheten till sin vanliga bostad och en trädgård, högre än män.