SBAB höjer sparräntan igen

SBAB höjer sparräntan för privatkunder med 0,25 procentenheter till 1,00 %. Förändringen träder i kraft idag tisdag 5 juli.

Genom att erbjuda privatkunder en sparränta på 1,00 % ger SBAB fortsatt högst sparränta av landets större banker.

– Vi ser nu att det är ekonomiskt hållbart att kunna ge våra kunder en ännu bättre sparränta, så då gör vi det. Med tanke på att de flesta av landets banker håller fast vid sin nollränta, tycker jag att vårt nya kunderbjudande är mycket attraktivt, säger Mikael Inglander, VD på SBAB Bank.

Privatkunder hos SBAB har fri flytträtt och fria uttag utan någon bindningstid. Insatta medel hos SBAB omfattas också av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att sparbelopp upp till 1 050 000 kronor är skyddade av staten genom Riksgälden.

I samband med denna höjning för privatkunder höjer SBAB även inlåningsräntan för bostadsrättsföreningar och företag med 0,25 – 0,35 procentenheter.

Mer information går att hitta på www.sbab.se

Journalist eller redaktör? Kontakta gärna:
Douglas Norström, Presschef, SBAB.
Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatt bostadsprisfall i juli i samtliga regioner i Sverige2.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus föll i samtliga regioner i juli. Störst var nedgången på hus i Mellersta Sverige och på lägenheter i Stockholm där priserna föll med 6,6 respektive 5,1 procent. I Storstockholm ligger priserna på både lägenheter och hus nu hela 12 procent under den tidigare toppnoteringen. Den enda region som trots den senaste tidens stora prisfall fortfarande visar en positiv utveckling under innevarande år är Norra Sverige. Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under juli.