SBAB höjer sparräntan igen

SBAB höjer sparräntan för privatkunder med 0,25 procentenheter till 1,00 %. Förändringen träder i kraft idag tisdag 5 juli.

Genom att erbjuda privatkunder en sparränta på 1,00 % ger SBAB fortsatt högst sparränta av landets större banker.

– Vi ser nu att det är ekonomiskt hållbart att kunna ge våra kunder en ännu bättre sparränta, så då gör vi det. Med tanke på att de flesta av landets banker håller fast vid sin nollränta, tycker jag att vårt nya kunderbjudande är mycket attraktivt, säger Mikael Inglander, VD på SBAB Bank.

Privatkunder hos SBAB har fri flytträtt och fria uttag utan någon bindningstid. Insatta medel hos SBAB omfattas också av den statliga insättningsgarantin, vilket innebär att sparbelopp upp till 1 050 000 kronor är skyddade av staten genom Riksgälden.

I samband med denna höjning för privatkunder höjer SBAB även inlåningsräntan för bostadsrättsföreningar och företag med 0,25 – 0,35 procentenheter.

Mer information går att hitta på www.sbab.se

Journalist eller redaktör? Kontakta gärna:
Douglas Norström, Presschef, SBAB.
Telefon: 073-027 19 65, E-post: douglas.norstrom@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 292 000 och 402 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2022). Antal medarbetare (FTE) är 818. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatta - och i vissa regioner kraftiga - prisfall på bostäder i september2.10.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus fortsatte falla brett och i några regioner kraftigt i september. I Stormalmö och Norra Sverige föll lägenhetspriserna mest (knappt 3 procent). Huspriserna föll som mest i Norra Sverige (drygt 5 procent) och Storgöteborg (knappt 5 procent). Priserna på hus i Stormalmö stod stilla, men föll i säsongsrensade termer. Sedan priserna stod som högst har lägenhetspriserna, beroende på region, fallit sammanlagt med mellan 8 och drygt 10 procent. Sedan tidigare toppnoteringar har huspriserna fallit med sammanlagt drygt 14 procent i Storstockholm och Storgöteborg. I säsongsrensade termer är prisfallet den största månadsnedgången för Sverige som helhet sedan det år prisindexet började beräknas för (2013). Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under september.

Överskottet av nya hyresrätter tilltar i kölvattnet av den dramatiskt minskade efterfrågan på nya bostäder21.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under det första kvartalet i år fanns för första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Under kvartal två ökade detta överskott markant till följd av en kraftig nedgång i den köpkraftsberäknade efterfrågan på nyproducerade bostäder. Det senare innebär samtidigt att den tidigare nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor nu har vänt upp. Trots det uppvisar Stockholms län ett fortsatt underskott på nya villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det andra kvartalet i år.

Rekordstort intresse för rörlig ränta i augusti20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under augusti valde 80 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan juli då motsvarande andel villakunder var 71 procent. Ökningen blir än mer markant jämfört med juni då 57 procent av villakunderna valde tre månaders bindningstid. 86 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i augusti (79 procent i juli och 64 procent i juni). 6 procent av både villa- och bostadsrättskunderna valde att binda sitt bolån, vilket är en minskning sedan i juli. 14 procent av villakunderna respektive 8 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.