SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

Genom att erbjuda tjänster som möjliggör och underlättar i livets alla boendefaser vill SBAB skapa Sveriges bästa kundupplevelse inom ekosystemet boende och boendeekonomi. Som ett led i denna ambition ingår SBAB nu avtal med Tibber. För SBAB:s kunder innebär samarbetet att de kommer att erbjudas el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor, såsom sol-, vind- och vattenkraft. Dessutom kommer Tibber tillsammans med SBAB att hjälpa kunderna till en minskad elförbrukning med smarta tips i Tibber-appen.

- Det ska vara lätt att välja rätt och vi är övertygade om att många kunder uppskattar färdigpaketerade smarta lösningar. Elmarknaden i Sverige består av ca 120 elhandelsbolag som säljer el men med olika pris, varumärke och service. Det är svårt att välja rätt och hos många förmedlare erbjuds kampanjpriser som sedan höjs kraftigt i framtiden. Vi vill hjälpa våra kunder på boenderesan och se till att de utan bekymmer får rätt pris direkt och aldrig behöver oroa sig igen. Det ska kännas lika tryggt och enkelt att teckna elavtal som att ta ett bolån eller öppna sparkonto, säger Daniel Ljungel, Chef Affärsutveckling på SBAB.

- Vi är mycket glada och stolta över det här samarbetet med SBAB. SBAB:s starka fokus på att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder är en drivkraft även vi delar. På Tibber har vi valt att inte tjäna pengar på elen vi säljer, och har därmed ett unikt incitament att hjälpa våra kunder att faktiskt förbruka mindre el, något de traditionella elbolagen har svårt för. Och mindre el, betyder som bekant mindre miljöpåverkan, säger Daniel Lindén, grundare på Tibber.

Om Tibber
Tibber är ett digitalt elbolag som ger kunder möjlighet att köpa grön el direkt från producenten. Tibber har skapat en digital plattform för att köpa el, vilket ger möjligheten att köpa förnybar el till ett lägre pris än från traditionella elleverantörer. Att leverera förnybar el från gröna producenter är företagets grund – men även att hjälpa sina kunder att minska deras elkonsumtion.

Läs mer om erbjudandet här

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

SBAB, Skandia och Landshypotek Bank lanserar uppförandekod för förmedlare av bolån15.6.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Inom ramen för hållbar kreditgivning, ansvarstagande och förtroendeskapande arbete har SBAB, Skandia och Landshypotek Bank tagit fram en uppförandekod för bolåneförmedlare. Uppförandekoden säkerställer med sina krav en enhetlighet i förmedlarbranschen avseende bland annat kunskapskrav och regelefterlevnad för förmedlarens personal, samt att ersättning i samband med bolåneförmedling följer de ersättningsregler för personal som gäller för banker vid kreditgivning i form av endast fast ersättning.

SBAB:s chefsekonom: Nu krävs åtgärder för att minska det trendmässigt ökande underskottet av nya villor3.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som trenden gått mot bättre balans i flera kommuner med tidigare överskott på nya bostadsrätter har fallet i byggandet sedan 2017 nu också resulterat i underskott i flera kommuner. Ingen ljusning är i sikte gällande det redan stora underskottet på villor. Trenden går istället mot ännu större underskott i framförallt Stockholms län. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för första kvartalet 2021. I kombinationen med den mycket höga prisuppgången på villor under pandemin manar detta till åtgärder, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB, i en kommentar.

Riksbanken höjer reporäntan redan våren 2023 – och bör klargöra sin syn på vad som är en normal reporänta25.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp. Riksbanken höjer reporäntan redan under våren 2023, vilket får de rörliga boräntorna att gå upp tidigare än förväntat. Riksbanken bör sätta ner foten kring vad som är en normal reporänta. Det är viktigt för en transparent penningpolitik och ger vägledning för bolånetagare om vad som kan vara en normal boränta på sikt. Andelen nya och omförhandlade bolån som väljs med bunden boränta har inte varit så hög sedan hösten 2007. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 3, 2021.