SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

Genom att erbjuda tjänster som möjliggör och underlättar i livets alla boendefaser vill SBAB skapa Sveriges bästa kundupplevelse inom ekosystemet boende och boendeekonomi. Som ett led i denna ambition ingår SBAB nu avtal med Tibber. För SBAB:s kunder innebär samarbetet att de kommer att erbjudas el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor, såsom sol-, vind- och vattenkraft. Dessutom kommer Tibber tillsammans med SBAB att hjälpa kunderna till en minskad elförbrukning med smarta tips i Tibber-appen.

- Det ska vara lätt att välja rätt och vi är övertygade om att många kunder uppskattar färdigpaketerade smarta lösningar. Elmarknaden i Sverige består av ca 120 elhandelsbolag som säljer el men med olika pris, varumärke och service. Det är svårt att välja rätt och hos många förmedlare erbjuds kampanjpriser som sedan höjs kraftigt i framtiden. Vi vill hjälpa våra kunder på boenderesan och se till att de utan bekymmer får rätt pris direkt och aldrig behöver oroa sig igen. Det ska kännas lika tryggt och enkelt att teckna elavtal som att ta ett bolån eller öppna sparkonto, säger Daniel Ljungel, Chef Affärsutveckling på SBAB.

- Vi är mycket glada och stolta över det här samarbetet med SBAB. SBAB:s starka fokus på att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder är en drivkraft även vi delar. På Tibber har vi valt att inte tjäna pengar på elen vi säljer, och har därmed ett unikt incitament att hjälpa våra kunder att faktiskt förbruka mindre el, något de traditionella elbolagen har svårt för. Och mindre el, betyder som bekant mindre miljöpåverkan, säger Daniel Lindén, grundare på Tibber.

Om Tibber
Tibber är ett digitalt elbolag som ger kunder möjlighet att köpa grön el direkt från producenten. Tibber har skapat en digital plattform för att köpa el, vilket ger möjligheten att köpa förnybar el till ett lägre pris än från traditionella elleverantörer. Att leverera förnybar el från gröna producenter är företagets grund – men även att hjälpa sina kunder att minska deras elkonsumtion.

Läs mer om erbjudandet här

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.

Nu prövas Riksbankens självständighet gentemot ECB21.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Inflationen fortsatte att sjunka i februari. De globala faktorer som drog upp inflationen i Sverige har utvecklats åt rätt håll vilket talar för fortsatt fallande inflation framöver. Inhemska faktorer i form av ökande arbetslöshet, och – relativt omvärlden – måttliga löneökningar och större räntekänslighet, bör väga tyngre än oron för kronkursen sett till frågan om Riksbanken kan sänka räntan före ECB eller inte. Styrräntan bör sänkas i maj och ytterligare fyra gånger i år. Den rörliga bolåneräntan väntas sjunka under 4 procent till januari nästa år och ner mot 3,3 procent på två års sikt. Givet nuvarande räntesättning och prognos över räntor med olika bindningstider är räntebindningsvalet långt ifrån givet.

30-procentig uppgång i byggkostnaderna bidrar till kompakt mörker i bostadsbyggandet18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Försäljningen av nya bostäder går alltjämt mycket knackigt och bostadsbyggandet tvärdyker. Den genomsnittliga försäljningstiden för de bostäder som ändå säljs ligger på över ett år. Byggkostnader, som på tre år har ökat med över 30 procent, utgör en stor del av problemet. Andelen prissänkta nya bostäder ligger kvar på höga nivåer. Om man bortser från behovet av nya bostäder och tittar på efterfrågan på nya bostäder med hänsyn tagen till hushållens faktiska betalningsmöjligheter, var det under kvartal fyra förra året i stort sett balans i förhållande till utbudet för nya bostäder inom samtliga boendeformer för Sverige som helhet, visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI). Däremot finns stora lokala och regionala variationer, med exempelvis ett överskott på nya bostadsrätter i Västra Götalands län.