SBAB ingår unikt samarbete med digitala elbolaget Tibber

Som första bank i Sverige lanserar SBAB nu förmedling av elavtal tillsammans med elbolagsutmanaren Tibber. Tjänsten innebär att kunder hos SBAB erbjuds el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor. Tibber har som mål att hjälpa kunder att sänka sin elförbrukning, vilket ligger i linje med SBAB:s ambition att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder.

Genom att erbjuda tjänster som möjliggör och underlättar i livets alla boendefaser vill SBAB skapa Sveriges bästa kundupplevelse inom ekosystemet boende och boendeekonomi. Som ett led i denna ambition ingår SBAB nu avtal med Tibber. För SBAB:s kunder innebär samarbetet att de kommer att erbjudas el direkt från producenten utan kostnadspåslag och endast från förnyelsebara energikällor, såsom sol-, vind- och vattenkraft. Dessutom kommer Tibber tillsammans med SBAB att hjälpa kunderna till en minskad elförbrukning med smarta tips i Tibber-appen.

- Det ska vara lätt att välja rätt och vi är övertygade om att många kunder uppskattar färdigpaketerade smarta lösningar. Elmarknaden i Sverige består av ca 120 elhandelsbolag som säljer el men med olika pris, varumärke och service. Det är svårt att välja rätt och hos många förmedlare erbjuds kampanjpriser som sedan höjs kraftigt i framtiden. Vi vill hjälpa våra kunder på boenderesan och se till att de utan bekymmer får rätt pris direkt och aldrig behöver oroa sig igen. Det ska kännas lika tryggt och enkelt att teckna elavtal som att ta ett bolån eller öppna sparkonto, säger Daniel Ljungel, Chef Affärsutveckling på SBAB.

- Vi är mycket glada och stolta över det här samarbetet med SBAB. SBAB:s starka fokus på att främja hållbara samhällen med energivänliga och klimatsmarta bostäder är en drivkraft även vi delar. På Tibber har vi valt att inte tjäna pengar på elen vi säljer, och har därmed ett unikt incitament att hjälpa våra kunder att faktiskt förbruka mindre el, något de traditionella elbolagen har svårt för. Och mindre el, betyder som bekant mindre miljöpåverkan, säger Daniel Lindén, grundare på Tibber.

Om Tibber
Tibber är ett digitalt elbolag som ger kunder möjlighet att köpa grön el direkt från producenten. Tibber har skapat en digital plattform för att köpa el, vilket ger möjligheten att köpa förnybar el till ett lägre pris än från traditionella elleverantörer. Att leverera förnybar el från gröna producenter är företagets grund – men även att hjälpa sina kunder att minska deras elkonsumtion.

Läs mer om erbjudandet här

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Glädjeskutt i svensk ekonomi, bostadsbrist på väg att lösas och behov av fler moderna trädgårdsstäder17.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk ekonomi går som tåget och inflationen ökar snabbare än väntat. Riksbanken kommer att tvingas justera upp räntebanan och höja reporäntan tidigare än de indikerat. Ett omfattande bostadsbyggande i kombination med en kraftigt nedreviderad befolkningsprognos talar för att bostadsbristen är löst till 2027. Prioriteringsordningen i byggandet måste dock ses över - vi behöver nya moderna trädgårdsstäder. Detta är några av slutsatserna i Bomarknadsnytt nr 3, 2021.

Hög tid att se över prioriteringsordningen i bostadsbyggandet6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det byggs för få villor i Sverige. I två av tre storstadslän – Stockholm och Skåne – råder underskott i produktionen och trenden går snabbt mot underskott även i Västra Götaland. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för andra kvartalet 2021. Indexet visar också att prioriteringsordningen i byggandet framöver för Sverige som helhet bör vara småhus, bostadsrätter och hyresrätter.

Efter-semestern-effekt: bostadspriserna upp på bred front i augusti2.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadspriserna vände upp på bred front i augusti efter mer dämpade sommarmånader. Lägenhetspriserna steg i samtliga regioner med undantag för i Storgöteborg där de stod mer eller mindre stilla. Villapriserna steg också, med undantag för i Storstockholm där de stod stilla och Mellersta Sverige där de sjönk svagt. I samtliga storstadsområden ligger priserna på både lägenheter och villor kvar under toppnoteringarna tidigare under året. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under augusti.

Reporäntan och de rörliga boräntorna kvar på nuvarande nivå till hösten 202319.8.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Riksbanken höjer reporäntan nästa gång i november 2023. Det får de rörliga boräntorna att ligga mer eller mindre stilla på nuvarande nivå fram till dess. De långa marknadsräntorna föll oväntat tillbaka under sommaren vilket talar för att de långa bundna boräntorna höjs senare än tidigare väntat. Det är mycket förmånligt att binda boräntan på lite längre tid och allt fler väljer att göra det. Det är dock viktigare än någonsin att vara vaksam på de stora skillnaderna mellan list- och snitträntorna. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 4, 2021.