SBAB lanserar kostnadsfri rådgivning genom Renoveringshjälpen

Nu lanserar SBAB Renoveringshjälpen. Tjänsten innebär att alla som har bolån hos SBAB får kostnadsfri rådgivning vid renovering eller ombyggnad. Renoveringshjälpen är framtagen i samarbete med Anticimex.

Vare sig en precis är nyinflyttad eller har bott en längre tid i sin bostad kan det uppstå behov av att förändra något med sitt hem. Finns krav på bygglov, när bör taket läggas om, vem har behörighet till badrumsrenovering och hur fungerar dränering? Frågorna kan bli många och att ta hjälp av en opartisk expert en bra startpunkt. Oavsett vilken orsaken till renoveringen är kan nu alla som har bolån hos SBAB kostnadsfritt använda sig av den nya tjänsten Renoveringshjälpen.

-       SBAB gör mycket mer än att bara erbjuda bolån. Vi vill kunna ge våra kunder alla de verktyg de behöver för att kunna fatta kloka beslut när det gäller boende och boendeekonomi. Det gäller inte bara vid köp eller försäljning av en bostad utan även tiden där emellan. Genom Renoveringshjälpen kan vi nu erbjuda tips och råd från en oberoende expert till alla som ska renovera eller bygga om, säger Daniel Ljungel, Chef Affärsutveckling SBAB.

Så fungerar renoveringshjälpen

Renoveringshjälpen är ett samarbete med Anticimex, som är experter på hållbart underhåll, renovering och husbesiktningar. Den som har sitt bolån hos SBAB kan ringa till Anticimex för att få kostnadsfri rådgivning. Vid enkla frågor ges svar direkt och om det handlar om mer avancerade ingrepp går det att boka tid med en personlig byggrådgivare.

Exempel på saker det går att få hjälp med:
Byggnormer och regler
Byta tak
Dränering
Kök- och badrumsrenovering
Materialval
Råd om konstruktion
Tips och råd om att välja hantverkare
Ventilation och värme

Läs mer om Renoveringshjälpen här.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Bostadspriserna fortsatte att stiga i hela Sverige i februari2.3.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus steg överlag i hela Sverige i februari. Bland storstadsområdena steg lägenhetspriserna med 3,5 procent i Stormalmö. I Storstockholm och Storgöteborg steg de med 1,5 respektive 1,2 procent. Stormalmö uppvisade också störst prisökning på villor bland storstadsområdena (5,5 procent), tätt följd av Storstockholm (4,0 procent). I Storgöteborg steg villapriserna med 0,8 procent.

Trend mot ännu större underskott av nyproducerade villor25.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Det sjunkande byggandet av bostadsrätter i Stockholms län har lett till balans mellan efterfrågan och utbudet i tidigare överskottskommuner men samtidigt till begynnande underskott i andra kommuner. Bristen på nya villor i länet är fortsatt stor och ingen vändning finns i sikte. Även i delar av Västra Götalands län är bristen på nya villor stor - samtidigt som trenden går mot ett tydligt överskott på nya hyresrätter. I Malmö kommun råder fortsatt överskott på bostadsrätter och även i Skåne län går trenden åt brist på villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 4, 2020.

Flest drömmer om att åka till Sälenfjällen23.2.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Om svenska folket själva får välja destination i svenska fjällen är det Sälen som lockar mest. En av fyra brukar normala år resa bort på sportlovet, och vanligast är att resa inom Sverige. 31 procent bedömer att deras intresse för att besöka svenska fjällen har ökat i och med pandemin. Under året har dock många fått ändra sina resplaner. Vanligaste orsaken till att inte åka någonstans är rädslan för smittspridning, och det är också vanligt att stanna hemma då det inte anses vara socialt accepterat att resa iväg. 27 procent tror att det blir dyrare att åka utomlands efter pandemin, och lika stor andel säger att de kommer att semestra mer i Sverige i framtiden.

Coronaparadoxen i bostadspriserna fortsätter – eller?17.2.2021 06:00:00 CETPressmeddelande

BNP växer i år med 2,8 procent och arbetslösheten stiger till 8,8 procent. Antalet påbörjade nya bostäder faller med fyra tusen samtidigt som bostadspriserna stiger med 5-6 procent. Den senare prognosen är mycket osäker. Det ökade intresset för bostäder under pandemin kan leda till en ännu högre prisuppgång än i prognosen men också en lägre om konsumtionsmönstren återgår till det normala när pandemin klingar av. En snabbare ränteuppgång till följd av stigande inflation är en annan riskfaktor att beakta, även om inflationen väntas bli fortsatt låg.