SBAB lanserar kostnadsfri rådgivning genom Renoveringshjälpen

Nu lanserar SBAB Renoveringshjälpen. Tjänsten innebär att alla som har bolån hos SBAB får kostnadsfri rådgivning vid renovering eller ombyggnad. Renoveringshjälpen är framtagen i samarbete med Anticimex.

Vare sig en precis är nyinflyttad eller har bott en längre tid i sin bostad kan det uppstå behov av att förändra något med sitt hem. Finns krav på bygglov, när bör taket läggas om, vem har behörighet till badrumsrenovering och hur fungerar dränering? Frågorna kan bli många och att ta hjälp av en opartisk expert en bra startpunkt. Oavsett vilken orsaken till renoveringen är kan nu alla som har bolån hos SBAB kostnadsfritt använda sig av den nya tjänsten Renoveringshjälpen.

-       SBAB gör mycket mer än att bara erbjuda bolån. Vi vill kunna ge våra kunder alla de verktyg de behöver för att kunna fatta kloka beslut när det gäller boende och boendeekonomi. Det gäller inte bara vid köp eller försäljning av en bostad utan även tiden där emellan. Genom Renoveringshjälpen kan vi nu erbjuda tips och råd från en oberoende expert till alla som ska renovera eller bygga om, säger Daniel Ljungel, Chef Affärsutveckling SBAB.

Så fungerar renoveringshjälpen

Renoveringshjälpen är ett samarbete med Anticimex, som är experter på hållbart underhåll, renovering och husbesiktningar. Den som har sitt bolån hos SBAB kan ringa till Anticimex för att få kostnadsfri rådgivning. Vid enkla frågor ges svar direkt och om det handlar om mer avancerade ingrepp går det att boka tid med en personlig byggrådgivare.

Exempel på saker det går att få hjälp med:
Byggnormer och regler
Byta tak
Dränering
Kök- och badrumsrenovering
Materialval
Råd om konstruktion
Tips och råd om att välja hantverkare
Ventilation och värme

Läs mer om Renoveringshjälpen här.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 286 000 och 379 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 december 2020). Antal medarbetare (FTE) är 760. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.

Bostadspriserna vänder ner nästa år till följd av stigande boräntor22.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

BNP växer i år med 3,3 procent samtidigt som bostadspriserna fortsätter mot nya höjder. De väntas ha stigit med 11 procent i genomsnitt när året är slut – priserna på villor mer än på bostadsrätter. 2022 fortsätter BNP att öka ungefär lika mycket medan bostadspriserna väntas falla svagt. Under treårsperioden 2022–2024 väntas bostadspriserna falla tillbaka med sammanlagt 6 procent till följd av stigande boräntor. Det kan jämföras med den beräknade uppgången på strax över 20 procent under tvåårsperioden 2020 och 2021.