SBAB sänker bolåneräntorna för alla bindningstider

Från och med torsdag 22 oktober sänker SBAB listräntorna för alla bindningstider med mellan 0,05 och 0,25 procentenheter. Förändringen innebär att samtliga av SBAB:s listräntor nu ligger under 2 procent och att den lägsta bolåneräntan blir under 1 procent.

Under hösten har både de korta och långa marknadsräntorna fortsatt att sjunka. SBAB:s upplåningskostnader har därför minskat vilket har medfört ökade bolånemarginaler. SBAB har som ambition att agera transparent i räntesättningen med en följsamhet mellan bolåneräntorna och upplåningskostnaderna. Samtidigt har konkurrensen tilltagit på bolånemarknaden. SBAB:s ambition är att fortsätta ta marknadsandelar från storbankerna och ska därför alltid erbjuda mycket konkurrenskraftiga bolåneräntor. På grund av lägre upplåningskostnader och av konkurrensskäl sänker SBAB bolåneräntorna.

- Våra bolåneräntor är efter denna sänkning extremt konkurrenskraftiga. Vår lägsta bolåneränta blir efter denna sänkning 0,94%*. Tillsammans med våra bostadstjänster på Booli hjälper vi våra kunder genom hela boenderesan, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

I tabellen nedan framgår SBAB:s listräntor för bolån. Listräntorna gäller även för bolån förmedlade via SBAB:s samarbetspartner Sparbanken Syd. Såsom tidigare informerats är detta samarbete under avveckling.

Bindningstid Förändring (procentenheter) Listränta (%)
3 månader -0,05 1,69
1 år -0,15 1,59
2 år -0,15 1,54
3 år -0,15 1,49
4 år -0,10 1,59
5 år -0,10 1,59
7 år -0,15 1,79
10 år -0,25 1,99

SBAB:s modell för räntesättning är enkel och transparent. Kundens bolåneränta ligger alltid nära listräntan där bostadens belåningsgrad och storleken på lånet avgör hur stort ränteavdrag som görs från listräntan. Kunden slipper att förhandla om bolåneräntan och SBAB ställer inga krav på andra bankengagemang. Du kan enkelt räkna ut vilken ränta du erbjuds på sbab.se/bolanekalkyl.

Om bostaden är energieffektiv blir bolåneräntan ännu lägre genom ränterabatt om 0,10 procent för energiklass A och B samt 0,05 procent för energiklass C. Bolånet blir då ett Grönt bolån.

* Gäller bolån med 3-års bindningstid, belåningsgrad om högst 70%, lägst 4,5 mnkr och med energiklass A eller B.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 283 000 och 365 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2020). Antal medarbetare (FTE) är 743. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete.

Debattartikel: Vad hände egentligen med småhusbyggandet?11.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Småhusbyggandet har minskat dramatiskt det senaste decenniet samtidigt som hyres- och bostadsrättproduktionen har ökat kraftigt. Vilka förklaringar finns? Är det en önskvärd utveckling sett till hur hushållen vill bo och vad säger egentligen forskningen? Om detta skriver Robert Boije, chefsekonom SBAB och Fredrik Kopsch, docent i fastighetsekonomi vid Lunds universitet, i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.

Fallande lägenhetspriser i Stockholm men stigande i Malmö och Göteborg i december6.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i december i Storstockholm medan de fortsatte att stiga på småhus. I Storgöteborg och Stormalmö gällde det omvända på lägenheter respektive hus. Mest steg lägenhetspriserna i Stormalmö samtidigt som småhuspriserna föll tillbaka som mest i samma region. Bokslutet för hela 2020 gav markant stigande bostadspriser överlag - trots corona.