Sbanken väljer EVRY i fem nya år

(Stockholm 7 december 2017) Sbanken (tidigare Skandiabanken) och EVRY har ingått ett femårigt avtal till ett värde av cirka NOK 300 miljoner, där EVRY i tillägg till leverans av banktjänster ska leverera nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Avtalet omfattar även framtida samarbete gällande open banking och innovation.

Genom EVRYs open banking-plattform uppfyller Sbanken kraven i betalningstjänstedirektivet (PSD2), vilket kräver att banker ger auktoriserade tredjeparter tillgång till deras kontosystem så att kunderna också kan använda andra betaltjänsteleverantörer. Sbanken och dess externa tjänsteleverantörer får också ett fundament för att konkurrera på marknaden för finansiella tjänster som blir mer öppen.

– Bank blir alltmer teknologidrivet, och hos Sbanken vill vi fortsätta utmana våra kunder och oss själva med nya koncept. Vi brinner för att skapa de bästa lösningarna för våra kunder så de kan göra smarta ekonomiska val. För att Sbanken ska fortsätta ligga i framkant av den snabba utvecklingen, är det viktigt för oss att ha ett långsiktigt samarbete med en aktör som EVRY, som ger oss en skalbar teknisk plattform. Med en bransch i ändring är det avgörande för oss att se detta samarbete mer som ett partnerskap än som ett leverantörsförhållande, och att vi kan utvecklas tillsammans med en aktör som har stor kunskap om banksektorn och satsar kraftigt på ny teknologi och områden som open banking, säger Christoffer Hernæs, Chief Digital Officer i Sbanken.

– Sbanken har under många år haft de mest nöjda bankkunderna och är känd för sina användarvänliga lösningar. Det er en stor förtroendeförklaring att Sbanken väljer att fortsätta och utöka sitt samarbete ytterligare med EVRY, både med nästa generation kärnbank- och betalningslösningar och vår open banking plattform. Sammantaget kommer detta att ge banken en solid grund för att utveckla nya tjänster till sina kunder, och möjliggöra deras ambition att erbjuda de bästa lösningarna för kunderna. Från EVRYs sida är vi stolta över att vara en samarbetspartner till Sbanken i en spännande tid framöver, säger Wiljar Nesse, koncerndirektör, i EVRY Financial Services.

Som en del av avtalet ska EVRY också leverera hela värdekedjan av korttjänster. Avtalet utökas också med EVRYs lösningar för lån.

Kundcentriska och moderna kärnbanklösningar
EVRY etablerar den nya lösningen för kärnbank som en tjänsteplattform med komponenter baserade på industristandard. Utvecklingsstrategin och implementeringsmetodiken är förankrad genom ett tätt samarbete med BIAN-nätverket (Banking Industry Architecture Network), där EVRY är den enda nordiska IT-tjänsteleverantören som är medlem. Modern arkitektur och standarder, som bland annat ISO 20022, säkerställer att lösningarna är flexibla, kostnadseffektiva och anpassade för att uppfylla internationella krav. Lösningarna kan levereras som SaaS-tjänster från EVRY, eller som komponenter installerade hos banken.

Wiljar Nesse, EVP Financial Services, EVRY, tel. +47 934 48 116
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tel. + 46 73 708 1727
Christoffer Hernæs, Chief Digital Officer, Sbanken, tel. +47 916 92 852
Ole B. Larsen, Presskontakt, Sbanken, tel. +47 959 40 045

Om Sbanken
Sbanken (tidigare Skandiabanken) startade år 2000, som den första internetbanken i Norge. Banken erbjuder ett brett utbud av finansiella produkter och tjänster till privatpersoner och hushåll i Norge inom betalnings- och kortlösningar, sparande, investeringsprodukter, långsiktiga lån, och kortsiktiga lån. Banken har inga filialer och alla produkter och tjänster erbjuds direkt genom den digitala plattformen som är fullt tillgänglig på mobil, tabletts och pc. Vid utgången av Q3 2017 hade Sbanken 430 000 kunder med ett aktivt konto, och ett förvaltningskapital på NOK 81,6 miljarder. Banken är noterat på Oslobörsen. Läs mer på www.sbanken.no

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. www.evry.com.

EVRY ASA: Fortsatt omsättningstillväxt och kraftigt förbättrad marginal jämfört med föregående år1.11.2017 11:25Pressmeddelande

(Fornebu den 1 november 2017) EVRY rapporterade en ökad omsättning samt ökade marginaler för det tredje kvartalet 2017 jämfört med samma kvartal föregående år. Företaget har upplevt positiv intäktstillväxt inom alla affärssegment under tredje kvartalet 2017 och de förbättrade marginalerna är resultatet av en effektiv affärsmodell och genomförandet av alla strategiska åtgärder som har inletts de senaste kvartalen.