SBBF korttidspermitterar personalen

Svenska Basketbollförbundet har beslutat att korttidspermittera all kanslipersonal med start den 30 mars. - Ett tråkigt men nödvändigt beslut, säger generalsekreterare Johan Stark.
Beslutet kommer efter att arbetsgivaralliansen och Unionen kommit överens om ett avtal som tillåter korttidspermitteringar inom idrotten, där kollektivavtal finns. Det innebär att personalen går ner i arbetstid för att möjliggöra för förbundet att spara på kostnader.

Förhoppningsvis blir det inte långvarigt men vi föredrar att agera nu för att på bästa sätt skydda verksamheten. Det innebär att våra medarbetare kommer att bli mindre tillgängliga den närmaste tiden och att svarstider därmed kan bli längre. Jag hoppas att Basketsverige har förståelse för denna situation och kan acceptera det, säger Johan Stark.
Parallellt med detta pågår nu ett arbete på Svenska Basketbollförbundet för att en överblick och hantera konsekvenser. - Vi får signaler från många föreningar som är oroliga. Vi för också en dialog med RF och andra lagidrotter som befinner sig i en liknande situation som vi. Det är en tuff tid för alla och det gäller att vi håller oss positiva, konstruktiva och stöttar varandra, säger Johan Stark som dock även ser positiva tecken.

- Vi ser många föreningar som är kreativa i att hitta intäkter och få folk att stötta verksamheten. Vi kan se gamla matcher som webbsänds och vi har plockat upp ett initativ kring #basketballneverstops där spelare och föreningar i sociala media kan sprida härliga exempel på hur man håller igång. Det kommer en framtid efter detta också, jag hoppas all denna inspiration sprider sig och att vi fortsätter att peppa varandra!