SBBF och Vedran Bosnic avslutar samarbetet

Svenska Basketbollförbundet har idag valt att gå skilda vägar med Vedran Bosnic som förbundskapten för herrlandslaget. Bosnic tillträdde våren 2014 och har betytt mycket för svensk basket. – Vi ser ett behov av en ny röst men vill samtidigt tacka Vedran för allt han har gjort för svensk basket, säger SBBF:s ordförande Mats Carlson.

Foto: Peter Holgersson / Bildbyrån

- Vedran har gjort ett fantastiskt jobb som förbundskapten. Det har varit ett privilegium att ta del av hans skarpa basketintellekt och otroliga energi. Svensk Basket har honom att tacka för mycket. Vi är säkra på att vi bara sett början på hans internationella coachkarriär och är stolta över att ha fått vara en del av denna, fortsätter Mats.

Under sina dryga fyra år har Bosnic lett laget vid två EM-kval och ett VM-kval. Det har i stora delar varit ett ungt lag som har växt fram efter Eurobasket 2013 och flera spelare har gjort stora framsteg under Bosnics ledning.  Höjdpunkten var naturligtvis skrällen på hemmaplan i februari mot Turkiet men även storsegern på bortaplan mot Bosnien&Hercegovina 2017 sticker ut. Det är dock inte enskilda resultat som utmärker Bosnics jobb med herrlandslaget i första hand.

- Vedran har under sina 4 år gjort en oerhörd insats för svensk basket, inte minst när det gäller professionalismen i seniorlandslaget, han har tagit oss till en högre nivå. När vi idag väljer en annan riktning handlar det inte om resultat eller kortsiktig prestation, utan snarare om att vi ser behovet av en ny ledarröst inför EM-kvalet 2021, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Sverige spelar för närvarande ett för-EM-kval i en grupp med Danmark och Vitryssland. Vinnaren av gruppen går direkt till EM-kvalet medan tvåan och trean får ytterligare en chans att kvala i augusti 2019. Nästa match spelas den 29 november mot Vitryssland.

Generalsekreterare Johan Stark ser med tillförsikt på framtiden.
- Processen med att rekrytera en ny förbundskapten startar omedelbart. De senaste årens framgångsrika generationsväxlingar gör att vårt landslag idag har en hög attraktionskraft bland coacher både inom Sverige och utanför dess gränser. För detta, och för många andra stora insatser för svensk basket, väljer vi idag att lyfta på hatten för Vedran Bosnic.

Foto: Peter Holgersson / Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.