Scandinavian Executive AB “Ökat uppsving av interimschefer post corona”

Rekryteringsmarknaden har i stor grad påverkats från mars 2020 till följd av pandemin. Scandinavian Executive har i spåren av pandemin noterat ett stort uppsving av kvalificerade kandidater och interimschefer i nätverket.

Coronakrisen har resulterat i en ovisshet som resulterat i att många interimsrekryteringar och konsultuppdrag försattes i pausläge, särskilt i vissa utsatta branscher. Det var inte någon som riktigt visste vad som skulle hända framöver och hur coronapandemin skulle utvecklas.

“Som en bieffekt av att många företag inte heller visste i vilken utsträckning de skulle klara krisen har det lett till att flera har förlorat sina arbeten. Både varsel och rekryteringar som satts på paus har påverkat ekonomin och resulterat är att vi idag ser en större kandidatmarknad än tidigare, som samtidigt är mycket stark. Vi på Scandinavian Executive har framför allt sett ett stort uppsving av kompetenta  interimschefer i vårt nätverk,” säger pressansvarig på Scandinavian Executive.

Scandinavian Executive upplever framför allt att interimsbranschen drabbades hårt av pandemin under 2020 när många verksamheter valde att pausa helt eller att de väntat med nyrekryteringar. Många verksamheter beslutade även att inte göra förlängningar av konsultuppdragen och vissa har valt att avsluta dem för tidigt. Men Scandinavian Executive har nu noterat att fler och fler verksamheter som valt att varsla personal eller som satt sina interimsuppdrag i pausläge sedan pandemin bröt ut, nu har växlat upp tempot och börjat återanställa igen eftersom behovet oftast funnits där under hela perioden.

För Scandinavian Executive började interimsrekryteringar komma igång igen redan under andra halvåret av 2020. Synen på interimsbranschen har även förändrats drastiskt i spåren av pandemin. Framförallt så har efterfrågan på interimschefer ökat markant under 2021 i landet.

“Vi kan se en stor skillnad vad gäller rekryteringar under 2021 och en märkbar förändring är att det är betydligt fler sökande på de tjänster som vi lägger ut. Det betyder att vi lägger mycket mer tid på kandidatsökning och kvalitetssäkring i vårt nätverk,“ säger pressansvarig.

ROI Media ser ökad tillväxt på marknaden för låneförmedlare som erbjuder låntagare att låna 4000 kr till 60 000 kr efter investering från BGF22.11.2021 22:08:49 CET | Pressmeddelande

Med motiveringen “ett starkt team av entreprenörer och ett företag med en tydlig plan samt genuint innovativa och betydande satsningar inom sektorn” fick ROI Media Ltd. i januari i år en investering på fyra miljoner från investeringsbolaget BGF. “Den extra finansieringen från BGF kommer att möjliggöra ännu snabbare tillväxt och utöka vår marknadsandel”, uttryckte Robin Kaneteg, medgrundare och VD för ROI efter tillkännagivandet av investeringen från BGF.