Scandinavian Race blir SM 2020: ”start och mål vid historiska Uppsala slott”

Nu är det klart. Upsala CK arrangerar SM i landsväg/linje för seniorer och juniorer helgen den 22–23 augusti – förutsatt att restriktionerna runt coronaviruset lättat. Den 14–15 augusti körs linjemästerskapen för masters- och ungdomsklasserna i Uppsala.
Turerna kring SM landsväg 2020 har varit många. Ursprungligen skulle SM körts i Lindvallen. Nu blir Uppsala värd för SM i linje 2020.

Det är en ära för Upsala CK att åter stå som arrangör för ett mästerskap. Vi har UCI godkända tävlingsbanor redo för start i central stadsmiljö, säger Göran Mattsson, ordförande i Upsala CK som syftar på den klassiska Skandisbanan (Scandinavian Race) med start och mål vid historiska Uppsala slott.

Turerna kring SM landsväg 2020 har varit många. Ursprungligen skulle SM körts i Lindvallen, Sälen under midsommarhelgen. Men på grund av coronakrisen beslutade Skistar att flytta fram öppnandet av sommarsäsongen. Det innebar att Lindvallens anläggning skulle vara stängd helgen den 20–23 juni 2020, och att Linje-SM inte kunde genomföras som tänkt.

Initialt övervägde förbundet möjligheterna att senarelägga SM i Lindvallen, samtidigt undersöktes möjligheterna att hitta en alternativ SM-arrangör. Under arbetets gång meddelade dock internationella cykelförbundet UCI att de spikat helgen 22-23/8 för nationella mästerskap i elitklasser. Detta datum har därför styrt arbetet med att hitta en lämplig arrangör.

– Svenska Cykelförbundet har sedan beskedet från Skistar suttit i förhandlingar med flera potentiella SM-arrangörer. Till sist föll valet på Upsala CK som aktivt sökt en lösning för att kunna arrangera Skandisloppet, samtidigt som förbundet aktivt sökt en arrangör till SM, säger Leif Karlsson, generalsekreterare på SCF.

Även Göran Mattsson är nöjd med arrangemanget då Skandisloppet, i egenskap av världens äldsta cykeltävling, kan köras för 112:e gången, men i år med SM-status.

– Ursprungsplanen var att arrangera UCI-tävlingar för damer och herrar i början av maj, men på grund av covid-19 har förutsättningarna ändrats radikalt. Idrotten ska kännetecknas av positivism, gemenskap, prestation och framåtanda. Det behöver vi alla i samhället mer än någonsin nu. Vi vill gärna stödja SCF att hålla traditionerna vid liv i en tuff tid och tillsammans har vi möjlighet att skapa ett modernt mästerskap med stark förankring i historien, säger Göran Mattsson.

Förutsatt restriktionerna runt coronaviruset lättats, körs Linje-SM den 22 och 23 augusti med följande fördelning:

22 augusti: SM Linje - herr junior och dam senior, Uppsala
23 augusti: SM Linje - dam junior och herr senior, Uppsala

Den 14-15 augusti gäller följande fördelning:

14 augusti: SM Linje, mastersklasser, plus ungdomsstafett, Uppsala
15 augusti: SM Linje ungdomsklasser, Uppsala

Helgen 3-4 oktober är reserverat för SM, om tävlingsförbudet kvarstår i augusti.

Övriga datum SM-landsväg

30 juni: SM Kortbana ställs in efter besked från RF att SM-veckan Halmstad ställs in. Alternativa datum för SM-kortbana är 4-6 augusti i Halmstad – inget beslut är dock taget i frågan.

25–26 juli: SM Tempo, Lekeryd