Scen-succén startar i Göteborg och därefter Sverigeturné med exklusivt gästspel på anrika Apollo Theater i New York!

2Entertain - Part of Moment Group

”Akut angelägen och underhållande” så beskrev Dagens Nyheter ”From Sammy with Love” efter premiären. Efter 184 utsålda föreställningar så väntar nu gästspel på Lorensbergsteatern den 9-24 september och därefter en Sverigeturné, plus ett exklusivt gästspel på The Apollo Theater i New York den 10 november.

Den dansanta och musikaliska berättelsen om legenden Sammy Davis Jr var en långkörare på Stadsteatern i Stockholm. Sedan premiären 2012 har den spelats för fulla hus. Huvudrollsinnehavarna Rennie Mirro och Karl Dyall gestaltar Sammy Davis Jr, vars liv återberättas av manusförfattaren Jonna Nordenskiöld.

”När publiken står upp i applådtacket, gör jag det också, med tårarna trillande, skrev Svenska Dagbladets kritiker efter premiären”

Rennie Mirro och Karl Dyall hade just avslutat 2 ½ år med ”Singin´in the rain” och deras musikalframgång på Oscarsteatern, tillsammans med motspelaren Hanna Lindblad, var enorm. Musikalen nominerades till 9 Guldmasker av 10 möjliga och tog hem alla 9, vilket aldrig hänt tidigare. Det var under den här tiden de fick idén till att göra en föreställning om Sammy Davis Jr, som i manusförfattaren Jonna Nordenskiölds händer även kom att handla lite om dem, som båda är barn till svarta musiker s k ”jazzbarn”.

”From Sammy with Love” besöker inte bara Göteborg i september utan kommer även turnera runt om i Sverige och genomföra ett exklusivt gästspel i New York på den legendariska scenen The Apollo Theater.

”Det känns som en dröm går i uppfyllelse. Sammy Davis Jr hade några av sina mest bejublade framträdanden på just Apollo Theater och nu ska vi få göra entré, det är helt fantastiskt”, säger Karl Dyall.

”Redan 2009 besökte vi Apollo Theater men först nu har allt fallit på plats efter att Vicky von der Lancken knutit ihop trådarna”, säger Rennie Mirro.

Fotnot
Karl Dyall och Rennie Mirro är två av Sveriges absolut skickligaste dansare och musikalartister. Bägge har belönats med Guldmasken, MusikalSveriges främsta utmärkelse. Karl Dyall kommer från streetdance-genren, medan Rennie Mirro inledde sin karriär med klassisk balett på Operan. Showdans med sång och skådespeleri är deras signum och i föreställningen ”From Sammy with Love” inkluderas även ekvilibristisk stepp, allt i koreografi av David Dalmo från Bounce.

Kortfattat om huvudrollsinnehavarna:

Namn: Karl Dyall
Ålder: 49
Guldmasken-vinnare: Fame 1992
Största händelse i karriären: Genombrottet med musikalen Fame. Premiären med Bounce 1998.
Visste du inte: Spelade i tv-succén Nilecity (med Robert Gustafsson och Johan Rheborg).
Namn: Rennie Mirro
Ålder: 44
Guldmasken-vinnare: Grease 2004, Singin' in the rain 2006
Största händelse i karriären: Stående ovationer mitt under premiären av Singin´in the rain. Sommarens föreställningar av From Sammy with Love i Rålambshovsparken.
Visste du inte: Solist i Kungliga Opera-baletten 1989-97

En Kulturhuset Stadsteatern Stockholm Produktion presenteras av Vicky Nöjesproduktion, 2Entertain & HitNöje

Press: Magnus Stråberg, PR & Company 0705-16 60 90

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.